Перед початком стратегічного планування в місті треба провести об’єктивну оцінку економічних характеристик, а також їхнього місця в регіональній економіці.
Тут ми зосереджуємо увагу на двох завданнях:
Аналіз демографічної та економічної структури населеного пункту, його природного середовища. Складання профілю громади.
Оцінка місцевого ділового клімату шляхом проведення опитування бізнесменів.
Для виконання першого завдання використовують статистичні дані, які регулярно публікуються з метою визначення економічних характеристик і поточних тенденцій. Для виконання другого завдання здійснюють опитування лідерів місцевого бізнесу - роботодавців громади. Завдяки цьому опитуванню можна глибше зрозуміти сильні і слабкі сторони місцевого бізнесового середовища. Дані аналізу, які буде включено до профілю громади, мають бути достатньо повними для того, щоб комітет мав змогу правильно визначити критичні проблеми.
Якщо у комітеті немає фахівців з навичками у галузі економіки чи планування, збирати та аналізувати дані буде складніше. Однак, існують джерела, які містять великі обсяги корисної інформації. Важливими джерелами інформації мають стати відділи виконкому. Керівники цих відділів мають бути запрошені до участі в роботі підкомітетів з питань профілю громади. Місцеві навчальні заклади - це ще одне джерело допомоги. Вони можуть пропонувати свої послуги у сфері досліджень та планування, а також охоче працюватимуть в складі цього підкомітету.
Профіль громади
Профіль громади це документ, який містить комплексну і об’єктивну інформацію щодо місцевої економіки та конкурентної позиції міста.
Цей документ є важливим ресурсом для прийняття рішень щодо розміщення інвестицій, бо потенційні інвестори хочуть мати якомога більш докладну і свіжу інформацію.
Профіль громади складається з набору даних та текстових коментарів до них.
Кожен з членів комітету є добре інформованим громадянином, та має власний запас знань про місто, що базується на професійному чи особистому життєвому досвіді. Члени комітету також мають свою суб’єктивну думку з усіх питань, які стосуються міста. Натомість профіль громади - це об’єктивний погляд, сукупність різноманітної інформації, основаної, головним чином, на статистичних даних та ключових економічних показниках.
Профіль громади має також містити роз’яснення співвідношень між різними характеристиками та економічними показниками. Наприклад, взаємозалежності між демографічними тенденціями і ринком праці, або між розвитком ринку праці й структурою економічної бази.
Прийняття рішення щодо географічних меж місцевої економіки. Стратегічні плани економічного розвитку зазвичай розробляють для адміністративної території, яка належить до міста, бо це є сферою його впливу. Проте, економіка громади також пов’язана з сусідніми незалежними від міста адміністративними одиницями. Їхній вплив відчувається на економіці міста. Отже, необхідно визначити межі місцевої економіки в більшому масштабі, ніж адміністративні кордони міста.
Оцінюючи свою економіку, міста матимуть потребу у порівнюванні та оцінці місцевих даних в контексті більшої території, частиною якої вони є, тобто району чи області. Це необхідно робити з двох причин:
На невеличкі громади майже завжди сильно впливають тенденції та події за її межами, та
Економічні дані для малих населених пунктів досить обмежені. Більшість економічних даних може бути доступними тільки на рівні району чи області.
Багато необхідної інформації збиратиметься лише на рівні району. Однак, оскільки багато місцевих економік простягаються поза адміністративні межі міст, дійсне приблизне визначення меж економічної території може базуватися на даних щодо поїздок до місць праці поза містом. В таких випадках є логічним використовувати дані району, які можуть виявитися більш достовірними, ніж вибрані дані по місту.
Потрібні дані. Для проведення оцінки стану громади будуть корисними наступні категорії даних, з яких складається профіль громади:
населення, освіта і житло;
ринок праці і безробіття ;
структура працевлаштування і заробітки;
структура місцевої економіки і головні роботодавці;
інфраструктура;
довкілля.
Ці дані можна доповнити інформацією щодо асортименту та якості місцевих публічних послуг. Якість місцевих послуг впливає на імідж міста та його потенціал економічного розвитку, а також відображає сприйняття міста бізнесменами та потенційними інвесторами.
Рамки аналізу. Кількіснийаналіз може бути обмежений розглядом ключових економічних і демографічних показників та тенденцій. Однак, для належної інтерпретації знадобляться порівняння з подібними показниками в регіональній і національній економіці, а також аналіз тенденцій в часі. Порівняння даних міста з тими, що отримані з області чи з національного рівня, буде дуже корисним, як і порівняння таких даних з даними міст подібної величини, з якими громада змагається за робочі місця та інвестиції.
Аналіз тенденцій потребує збору одного типу даних принаймні для двох точок у часі. Треба уважно поставитись до вибору таких часових інтервалів, які були б достатньо тривалими для того, щоб відстежити важливі зміни.
Задачі місцевого економічного аналізу такі:
Оцінити місцеві показники та тенденції і порівняти їх з регіональними і національними даними для визначення стану місцевого економічному зростання.
Визначити місцеву специфіку – унікальні риси місцевої ситуації, які можуть виявитися відносними перевагами чи загрозами.
Проаналізувати структуру місцевої економіки. Визначити взаємозалежність між галузями виробництва та питаннями, які розглядалися у профілі.
Джерела та використання даних
Існує два основних ресурси для збирання потрібних даних: (1) статистичне управління і (2) різні органи влади і підприємства, де можна отримати більш свіжі і докладні дані. Проте, доступ до даних з другого джерела може бути важким. Наскільки можливо, треба отримати такі дані як для міста, так і для області, принаймні, за один з попередніх п’яти років і за останній рік. В такий спосіб буде можливо порівняти дані в часі та проаналізувати тенденцію.
Головне джерело інформації – статистичне управління. Крім головного офісу, статистичне управління має обласні відділення.
Ось деякі інші місцеві установи, які збирають дані про місцеву економіку:
Державні служби зайнятості.
Відділи виконкому.
Місцеві підприємства, користувачі і власники об’єктів інфраструктури.
Проте, треба розуміти, що сукупності певні дані буде отримати неможливо. Маючи справу з цими установами, необхідно покладатися на їхню готовність до співпраці, бо вони не зобов’язані ділитися даними, які можуть вважатися конфіденційними. Отже, необхідно звертатися до них за допомогою персонально.
Профіль громади. Профіль громади є результатом колективної роботи комітету стратегічного планування. Цей документ слугуватиме відправним пунктом для членів комітету при обговоренні і досягненні консенсусу щодо критичних проблем, які стоять перед їхньою громадою. Профіль також використовуватиметься в аналізі SWOT. Суттєвими елементами аналізу будуть визначення характерних властивостей місцевої економіки та оцінка тенденцій розвитку у порівнянні з загальнодержавними тенденціями.
Профіль має важливе значення, бо містить об’єктивну інформацію щодо економічного стану міста. Кожний член комітету є жителем або роботодавцем цього міста, тому має власну оцінку економічної ситуації в своєму місті. Однак, для досягнення консенсусу щодо проблем, яким треба присвятити увагу в процесі стратегічного планування, індивідуальні уподобання членів комітету треба коригувати за рахунок спільного обговорення об’єктивних даних щодо демографічних та економічних тенденцій, інфраструктури, довкілля та іншої релевантної інформації.
Профіль громади має включати такі елементи:
Вступ
Історичні дані - з наголосом на минулі 50 - 70 років, включно з подіями, що сформували сучасну економіку міста.
Географічні дані - опис міста в складі регіону і держави; адміністративний статус міста.
Загальний опис – територія, розміри, міські структури, специфічні й унікальні риси.
Населення – густота, ступінь урбанізації, структура поселень всередині області / району та роль міста як регіонального центру.
Довгострокові демографічні тенденції.
Населення
Аналіз населення
Тенденції зростання починаючи з 1960 року, детально - після 1995 року; зміни в структурі населення, включно з процесами міграції, народжуваністю, смертністю.
Ґендерні характеристики.
Вікові характеристики.
Етнічний склад.
Рівні освіти в межах основних категорій освіти, з диференціацією стосовно чоловіків і жінок.
Прогноз розвитку населення.
Порівняння міграційних закономірностей з подібними за розміром містами.
Домашні господарства і житло
Домашні господарства.
Кількість домашніх господарств.
Середня чисельність членів домашніх господарств.
Житло.
Порівняння кількості найманих і власних помешкань.
Структура житлового фонду.
Наявність та доступність приміщень, що пустують.
Витрати на житло - наймане і власне.
Наявність ділянок і фінансування для будівництва нового житла.
Зайнятість і доходи.
Рівень безробіття - поточний і прогнозований; структура безробіття; наявність вільних робочих місць.
Доходи - із розбивкою за професіями та родинними одиницями.
Структура робочої сили із розбивкою за професіями і галузями.
Економіка.
Короткий аналіз галузей економіки.
Тенденції зайнятості та капіталовкладень із розбивкою за галузями.
Головні роботодавці із розбивкою за галузями і чисельністю працюючих.
Кількість дозволів на будівництво житлових та комерційних споруд, наданих протягом кожного з останніх трьох років.
Інфраструктура.
Об’єкти водопостачання та обробки стічних вод.
Електропостачання і теплопостачання.
Телекомунікації.
Транспортні засоби та мережі.
Стан довкілля.
Якість повітря.
Якість води.
Переробка і видалення відходів.
Боротьба з шумом.
Доречно включити до профілю громади окремий розділ, де розглянути особливо значущі аспекти економіки міста, які можуть впливати на його розвиток. Наприклад, у туристичних центрах розвиток туризму впливатиме на економічне майбутнє міста, тому цій темі належить присвятити окремий розділ.
ПРИКЛАДИ
13. Градец Кралове, Чеська Республіка: Профіль громади
Проблема
Градец Кралове – місто з населенням 100 тисяч, розташоване у Східній Богемії приблизно за 150 кілометрів на схід від Праги. Це одне з 10 найбільших міст у Чеській Республіці, відомий культурний, науковий, адміністративний та промисловий центр, економіку якого визначає передусім легка промисловість. Хоча за результатами опитувань місто визначене серед тих, де люди найбільше хотіли б жити, воно має проблеми, пов’язані з діяльність з економічного розвитку.
Ключовими проблемами, які стримували стратегічне планування економічного розвитку було наступне:
брак інформації та рекламних матеріалів для інвесторів, туристів (і громадян)
брак даних для інформування про результати планування та оцінки будь-якої діяльності з економічного розвитку.
Що було зроблене
Перше, що вирішили зробити в місті до того, як у ньому взагалі почалася організована діяльність з економічного розвитку, був збір усіх наявних на той момент економічних, соціальних та демографічних даних про місто, регіон та національний рівень для порівняння. Для цього був застосований формат профілю громади, який розробив новостворений підрозділ з економічного розвитку міста після вивчення кількох подібних документів з інших чеських та закордонних міст. Крім того підрозділ підготував власну версію Пояснювальної записки та таблиць з узагальненими основними даними щодо всіх розділів на одній сторінці.
Робота над Профілем громади зайняла приблизно 2 місяці. Підрозділ з економічного розвитку (ПЕР) зробив її без допомоги сторонніх консультантів і весь персонал підрозділу займався збиранням даних, відбором, інтерпретацією та написанням текстів для розділів Профілю. Різні розділи редагувалися фахівцями різних управлінь міської адміністрації, тоді як ПЕР відповідав за координацію та кінцеве редагування.
Результати
Працівники міста присвятили свій час та зусилля роботі, яку можна було б замовити за контрактом у дослідницької установи, університету або консалтингової фірми. Кінцевий документ міг би бути більш якісним, якби над ним працювали професіонали. З іншого боку, в такому разі не було б досягнуті наступні результати:
Персонал ПЕР мав найкращий досвід власного розвитку та тренінгу
Були встановлені зв’язки для спілкування та співпраці в питаннях місцевого економічного розвитку
Розуміння основ місцевого економічного розвитку закріпилося в ПЕР та серед підрозділів міської влади
Новий ПЕР створив свій перший видимий продукт і довів доцільність свого існування та фінансування
Профіль громади був розповсюджений у школах, громадських бібліотеках, інших установах міста, а також серед важливих компаній і на міському вебсайті – фахівці й широка громадськість отримали доступ до свіжої інформації про своє місто
Політичне керівництво міста одержало інформацію для своїх виконавчих рішень, які відтепер стали добре зрозумілими адміністративному персоналові
Наступним продуктом ПЕР стали рекламні буклети, розроблені з використанням даних Профілю громади
Місто зрозуміло свої проблеми, пов’язані з економічним розвитком, та ініціювало процес стратегічного планування, в якому Профіль громади був використаний багаторазово і в різний спосіб
Профіль громади – це важливий інструмент інформування громад про їхні проблеми, пов’язані з економічним розвитком, мобілізації їхнього розуміння місцевого економічного розвитку, підтримки переваг з точки зору зовнішніх партнерів, таких як інвестори, туристи чи громадяни, які розглядають можливість переїзду до такого міста. У той же час активна участь працівників міської адміністрації, особливо підрозділу з економічного розвитку, дає набагато більше ніж збирання даних в одному документі. Це початок системної стратегічної роботи для розумного розвитку громад на основі корисної інформації.
Контактна інформація:
Петр Адамек, Берман Груп, головний консультант,
Адреса: Na květnici 25, 140 00 Praha 4, Czech Republic
Тел. +420261226666
Електронна адреса: adamek@bermangroup.cz
На початок
14. Славутич, Україна: Здійснення механізму економічного аудиту міста
Проблема
Так історично склалося, що економіка міста Славутич, певний час залежала тільки від єдиного бюджетоформуючого підприємства - Чорнобильської АЕС. Її закриття співпало з періодом ринкових перетворень в економіці України. Перед місцевою владою виникла ціла низка важливих проблем, стосовно подальшого вибору пріоритетних галузей розвитку економіки міста. Тому було прийнято рішення про проведення широкомасштабного маркетингового дослідження. Його завдання зводилося до визначення майбутнього економічного становища міста серед інших регіонів.
Що було зроблене
Обраний Славутичем шлях подальшого соціально-економічного розвитку був оснований на диверсифікації економіки міста. Цей процес передбачав створення сприятливих умов для розвитку підприємств, які розширяли соціально-економічну інфраструктуру міста та притримувалися політики створення додаткових робочих місць. Також, завдяки своїй наполегливості, місцевій владі вдалося залучити до Славутича певні зовнішні ресурси та суттєво вплинути на розвиток внутрішнього потенціалу міста. Значну підтримку в цьому процесі надали міжнародні проекти соціально-економічного розвитку та ряд державних програм.
Зокрема, «Агентство з розвитку бізнесу» провело маркетингове дослідження ресурсного потенціалу м. Славутича. В процесі дослідження були визначені найпривабливіші галузі економіки для розвитку підприємництва, ресурси та можливості Славутицького регіону. Також виявлено конкурентні переваги та визначено рейтингове положення Славутича в Київській області та в цілому по Україні.
З результатами дослідження можна ознайомитися в Аналітичному звіті “Ресурсний потенціал м. Славутича”. Метою звіту було надання більш оновленої та достовірної інформації, з урахуванням часу після зупинки Чорнобильської АЕС щодо соціально-економічної ситуації в Славутичі. Вичерпний аналіз проведено у відповідній динаміці та у порівнянні з аналогічними показниками по Київській області та по Україні в цілому. Це згодом дозволило визначити рейтингове положення міста Славутича відносно інших регіонів України. Такий аналітичний звіт розрахований на підприємців, маркетологів, інвесторів, працівників органів державної влади і місцевого самоврядування, керівників підприємств, установ та організацій, студентів економічних вищих навчальних закладів, а також може бути використаний при розробці бізнес-планів, інвестиційних проектів, стратегічних планів і програм розвитку цілого регіону.
Аналітичний звіт розроблено за фінансової підтримки Міністерства торгівлі і промисловості Великобританії в рамках проекту «Підвищення бізнес-можливостей малого і середнього підприємництва в м. Славутичі».
Одержані результати соціально-економічного розвитку дозволили розглянути місто Славутич, як перше в Україні місто з комплексним підходом до подолання проблем глобальних техногенних катастроф шляхом соціально-активної співпраці місцевих органів самоврядування, бізнесу і територіальної громади.
В 2004 році незалежні експерти недержавного аналітичного центу Інституту Реформ провели відстеження рейтингу соціально-економічного розвитку регіонів та територій України. За їх результатами, Славутич, зайняв друге місце в Україні за показниками соціально-економічного розвитку.
Проте, не зважаючи на достатньо широкий та різносторонній спектр діяльності славутицьких підприємств, процес диверсифікації економіки Славутича, сьогодні, знаходиться в стані розвитку і вимагає постійного аналізу ресурсного потенціалу регіону для коректування пріоритетних напрямів для подальшого розвитку.
Результати
В результаті виконаної роботи вдалося отримати системний підхід до залучення зовнішніх ресурсів та розвитку внутрішнього потенціалу міста шляхом впровадження механізму економічного аудиту міста та розповсюдження інформації про Славутицький регіон на паперових та електронних носіях.
Створено сайт Славутицького регіону (www.investing.org.ua) ) на якому відображено стан соціально-економічного розвитку міста. Відділ економіки щоквартально формує підсумки соціально-економічного розвитку Славутицького регіону. Даний звіт розміщується на сайті Славутицького регіону. Це дозволяє інвесторам, потенційним експортерам та всім зацікавленим громадянам, отримати вчасно повну та достовірну інформацію про економічні можливості міста Славутича.
Контактна інформація:
Лариса Нікітенко, директор Комунального підприємства "Агентство з розвитку бізнесу в м. Славутич"
Адреса: вул. Героїв Дніпра, 2, м. Славутич, Київська обл., 07100
Тел: (04479) 24-780, 24-785
Електронна пошта: bda@bda.org.ua; lar@bda.org.ua;
www.investing.org.ua
На початок
Опитування підприємців для визначення ділового клімату
Ще одним важливим типом інформації, яку треба отримати й оцінити, є позиція та ставлення керівників підприємств, які забезпечують робочі місця для жителів громади.
Найкращий спосіб довідатися, що роботодавці думають про громаду - це зустрітися з кожним особисто і отримати відповіді на чітко сформульовані запитання. Члени комітету ідеально підходять для проведення таких інтерв’ю. Вони можуть дізнатися багато цікавих речей про те, наскільки сильні зв’язки у тих, хто створює робочі місця, з громадою.
Опитування бізнесменів - це необхідний елемент програми економічного розвитку кожного міста. Проте, деякі громади поки що не впроваджують такі програми у себе в місті. Переважно у роботодавців не питали, що вони думають про комунальні послуги, продуктивність робочої сили чи майбутнє громади. Зараз з’являється нагода це зробити, одночасно інформуючи ключовий сегмент громади про роботу з стратегічного планування. Спільно з консультантом комітет має розробити анкету для опитування, застосування якої полегшить складання таблиць і оцінку відповідей.
Опитуванням треба охопити усі значні підприємства міста, а також довколишніх територій, де працюють жителі цього міста. Ось які питання треба запропонувати для висвітлення: історія і опис компанії, типи і розташування клієнтів, поточні й майбутні рівні чисельності працюючих, плани майбутніх інвестицій, потреби у сфері поліпшення комунальних послуг, думки щодо проблем місцевого клімату для бізнесу, включно з послугами з боку місцевої влади. Потрібно надати їм можливість висловити свої думки як щодо позитивних, так і щодо негативних чинників.
Члени комітету зазвичай не мають попереднього досвіду проведення таких інтерв’ю. Отже, консультант має провести вступне заняття з питань методики опитування. На цьому занятті буде підкреслено важливість інформування респондентів про те, що їхні відповіді будуть узагальнено та скомпоновано з усіма іншими, без посилань на особистості, тим самим забезпечуючи конфіденційність.
Кількість інтерв’ю залежатиме від розмірів та властивостей бази працевлаштування, але треба охопити щонайменше двадцять п’ять найбільших роботодавців, а також декілька підприємців. Участь у таких інтерв’ю є корисним досвідом як для членів комітету, так і для підприємств. Опитування також є джерелом достовірної та зазвичай докладної і чесної інформації стосовно хороших і поганих сторін ведення бізнесу в цій громаді. Це дозволяє сконцентрувати увагу на тих проблемах економічного розвитку, які можуть стати елементами стратегічного плану. Для самого роботодавця це зручна нагода мати неофіційну дискусію про майбутнє громади, а також можливість взяти участь у плануванні цього майбутнього.
Пропозиції, які висловлювались під час опитувань сотень компаній в Чеській Республіці починаючи з 1995 року читач може знайти в Додатку 1.
Приклади
15. Прешов, Словаччина: Вивчення думки підприємців
Місто Прешов розташоване на сході Словаччини. Воно є центром однойменного регіону, населення якого складає приблизно 100 тисяч осіб. Це четверте за величиною місто Словаччини, яке відіграє роль економічного, соціального і культурного центру, що має традиційну концентрацію галузей економіки і займає полярну позицію щодо міста Кошіце, центру важкої промисловості Східної Словаччини, яке розташоване лише у 25 км на південь від Прешова.
Проблема
Місто намагалось створити сприятливий бізнес-клімат, який би заохочував приватні компанії до створення більшої кількості нових робочих місць і допоміг би його економічному розвитку. При цьому, міська рада мала незначні знання про існуючі компанії, їх постачальників та інтереси, майбутні плани розвитку і причини їх розташування у Прешові, а також нічого не знала про ставлення керівників підприємств до місцевих органів самоврядування і критичні питання, які постали перед містом. До того ж, плани розвитку були підготовані працівниками державного сектору або їх підрядниками практично без взаємодії чи зворотного зв’язку з боку приватного сектору.
Що було зроблене
Вивчення думки підприємців і бізнес-клімату проводилось у складі програми SLED, що здійснюється за фінансової підтримки АМР США, і як невід’ємна частина процесу стратегічного планування економічного розвитку міста, який допоміг створенню дуже важливого розуміння провідними підприємцями і урядовцями реальних інтересів та проблем, що ними переймаються роботодавці і інвестори, які розташовані і займаються підприємницькою діяльністю у місті.
Важливою складовою частиною успішного виконання вищезазначеної роботи є методологія збору даних для дослідження, яка має форму інтерв’ю, під час якого керівні посадовці і провідні підприємці проводили особисті зустрічі з керівниками найбільших підприємств з використанням структурованої форми вивчення бізнес-клімату. Узагальнені результати дослідження були опрацьовані і проаналізовані зовнішньою консультативною фірмою, яка також підготувала практичний розгляд результатів дослідження під час презентації, на якій були присутні багато людей. Завдяки тому, що лідери громади були особисто і активно залучені до дослідження, вони також розуміли узагальнені результати і зміст кінцевого звіту, а також могли активно використовувати набутий під час дослідження досвід для подальшого впливу на процес стратегічного планування у таких напрямках, як: вибір критичних питань, аналіз сильних та слабких сторін, планування дій тощо.
Результати
Громада міста Прешова отримала правдиву характеристику стану бізнесу у місті, його перспективи і потенційні проблеми, які повинні бути розглянуті у процесі планування. Ділові кола Прешова дізнались про щиру зацікавленість державного сектору у допомозі їх зростанню і розробці заходів у відповідь на їх інтерес до стратегії економічного розвитку міста. Зародився нових дух партнерства, який буде використаний під час реалізації розроблених планів. Лише проведення дослідження призвело до поліпшення бізнес-клімату у Прешові, ще до розроблення і реалізації будь-яких конкретних заходів.
Було доведено, що вивчення думки підприємців і бізнес-клімату є дуже дієвим методом отримання не оприлюдненої/неявної і суб’єктивної інформації, яка є важливою для ознайомлення під час виконання будь-якої роботи з економічного розвитку на місцевому рівні. Окрім цього, за умови їх регулярного проведення, такі дослідження можуть забезпечувати дуже важливі порівняльні дані для оцінки результатів здійснення урядових політичних заходів у світлі їх сприйняття діловою громадою. Посилання на сприятливий бізнес-клімат для потенційних зовнішніх інвесторів схоже надходитимуть від компаній, що вже розташовані у місті, тому добре продумана і структурована турбота про місцеве підприємницьке середовище є вкрай обов’язковим для будь-якої громади, що намагається залучити нові інвестиції з-за меж регіону чи міста, які сприяють створенню нових робочих місць.
Контактна інформація:
Петр Адамек, Берман Груп, головний консультант,
Адреса: Na květnici 25, 140 00 Praha 4, Czech Republic
Тел. +420261226666
Електронна адреса: adamek@bermangroup.cz
На початок
16. Славутич, Україна: Аналіз місцевої економіки - вивчення думки підприємців
Проблема
В процесі становлення та розвитку підприємницької діяльності бізнесмени Славутича стикаються з проблемами, що перешкоджають їм ефективно працювати. Вони вважають, що причиною їх щоденних клопотів є недостатня увага органів місцевого самоврядування до питань сприяння розвитку підприємництва.
Що було зроблене
У жовтні 2003 року Соціально-психологічний центр Славутича на замовлення Фонду підтримки підприємництва провів соціологічне дослідження. Метою дослідження було з’ясування найбільш актуальних проблем підприємців, а також пошук можливих шляхів покращення їхніх взаємин з місцевою владою.
Завдання дослідження:
Визначення мотивації громадян до відкриття власної справи.
Визначення основних проблем, недоліків і можливі шляхів спрощення реєстрації підприємницької діяльності.
Визначення основного кола місцевих структур, з якими доводиться спілкуватися підприємцям.
Оцінка діяльності цих структур щодо підтримки підприємницької діяльності.
Визначення основних проблем, які виникають при спілкування з цими структурами, та шляхів вирішення цих проблем.
Оцінка підприємцями умов для розвитку підприємництва в місті.
З'ясування ролі Чорнобильської атомної електростанції (ЧАЕС) та спеціальної економічної зони “Славутич” (СЕЗ) в процесі розвитку підприємницької діяльності.
З'ясування ступеню задоволення існуючим механізмом отримання кредитів.
Результати дослідження:
Основним мотивом започаткування власної справи для більшості респондентів є «необхідність просто вижити» (41,5 %).
Основними проблемами під час реєстрації підприємницької діяльності є зайвий бюрократизм процедури реєстрації (46,0 %) та неуважність і непрофесіоналізм урядовців (32,1 %). Для усунення недоліків, що виникають при реєстрації, більшість респондентів запропонувала спростити процедуру реєстрації (19,6 %); проводити реєстрацію в одному місці (12,9 %). Пропозиції респондентів щодо можливих шляхів спрощення реєстрації підприємницької діяльності можна поділити на дві групи:
Заходи, спрямовані на спрощення процедури реєстрації.
Заходи, спрямовані на вдосконалення взаємин між урядовцями та підприємцями.
При спілкуванні з місцевими виконавчими службами найчастіше складності у підприємців виникали у відділі головного архітектора (55,4 %) та у пожежній інспекції (54,3 %).
Складнощі, з якими респондентам довелося зіткнутися в процесі взаємодії з місцевими виконавчими службами багато в чому дублюють ті проблеми, з якими респонденти стикалися в процесі реєстрації свого підприємства. Це – бюрократизм, тяганина, хабарництво, погане ставлення та непрофесіоналізм урядовців.
Можливими шляхами налагодження взаємин між місцевою владою та підприємцями респонденти запропонували більш уважно ставитися до відвідувачів, спростити процедуру взаємодії, покращити інформування та зробити відкритою та прозорою роботу урядовців, підвищити відповідальність урядовців за невиконання службових обов'язків.
Вплив діяльності Спеціальної економічної зони на економічну ситуацію в місті більшість респондентів (31,3 %) не помітили, а 29,4 % вказали на позитивний вплив.
Серед міських структур найбільшу підтримку підприємцям міста надають: Агентство з розвитку бізнесу, органи місцевого самоврядування, особисто міський голова, відділ торгівлі, побутового обслуговування і захисту прав споживачів. Серед структур, які гальмують розвиток підприємництва в місті є пожежна інспекція, санепідемстанція, адміністрація ЧАЕС і відділ головного архітектора.
Про позитивний вплив СЕЗ на розвиток бізнесу наголосили 2,2 %, а 51,3 % вважають, що робота СЕЗ на їх бізнес ніяк не впливає.
Більшість підприємців (39,7 %) указують на негативний вплив факту закриття ЧАЕС на діяльність і розвиток власного бізнесу.
Результати
За результатами дослідження в м. Славутич було розроблено та впроваджено наступні проекти:
1. Проект “Створення Департаменту регіонального розвитку”.
Мета проекту - Залучення цільових інвестицій і просування славутицьких підприємців на ринки збуту товарів і послуг за межами Славутицького регіону на 2004-2007 р., удосконалення механізму підтримки підприємництва в Славутицькому регіоні.
2. Проект „Підвищення ділової конкуренції в Славутичі шляхом нарощення потенціалу Агентства з розвитку бізнесу в м. Славутичі”.
Мета проекту – Підвищення конкурентноздатності Агентства з розвитку бізнесу шляхом підвищення кваліфікаційного рівня персоналу, посилення матеріально-технічної бази для проведення навчання, впровадження ефективної системи фінансового управління і освоєння нових видів послуг для підприємців м. Славутича.
3. Проект „Підвищення бізнес-можливостей для підприємців міста Славутича”.
Мета проекту - визначення і здійснення ефективних заходів, спрямованих на забезпечення продовження соціально-економічного розвитку Славутича і вирішення термінових проблем щодо виходу з кризової ситуації, пов'язаної із закриттям Чорнобильської станції, підтримки фінансової стійкості підприємств, збільшення обсягів діяльності і економічного потенціалу для задоволення потреб і підвищення рівня життя населення.
4. Проект „Програма підвищення потенціалу громадськості м. Славутича”
Мета даного проекту - підвищення потенціалу громадськості в Славутичі шляхом поліпшення системи соціальних послуг, розширення місцевого ринку товарів і послуг з урахуванням думки жителів Славутича, а також розвитку недержавних організацій, підвищення ефективності їх взаємодії з населенням, іншими організаціями та владою всіх рівнів.
Контактна інформація:
Лариса Нікітенко, директор Комунального підприємства "Агентство з розвитку бізнесу в м. Славутич"
Адреса: вул. Героїв Дніпра, 2, м. Славутич, Київська обл., 07100
Тел: (04479) 24-780, 24-785
Електронна пошта: bda@bda.org.ua, mailto:lar@bda.org.ua
www.investing.org.ua
Немає коментарів:
Дописати коментар