Після визначення стратегічних напрямків потрібно провести додатковий аналіз. Подібно до вивчення середовища, аналіз зовнішніх і внутрішніх факторів - це оцінка становища громади. Але цей аналіз більш цілеспрямований і детальний, ніж вивчення середовища, і безпосередньо стосується критичних питань. Цей аналіз також відомий як аналіз SWOT, за першими літерами англійської назви: внутрішній аналіз стосується сильних і слабких сторін (Strengths, Weaknesses), а зовнішній аналіз - можливостей і загроз (Opportunities, Threats).
Аналіз зовнішніх факторів (можливості і загрози)
З кожним днем все більше і більше громада піддається впливу зовнішніх економічних сил регіонального, загальнодержавного та міжнародного рівнів. Важливо зрозуміти, які загрози та можливості з зовнішнього оточення мають відношення до стратегічних напрямків. Багато зовнішніх чинників лишатимуться поза межами місцевого контролю. Тим не менш, їхній вплив на місцеву економіку є важливим чинником у стратегічному плануванні.
Серед чинників, які, можливо, треба буде розглядати:
Регуляторні і законодавчі зміни. Громада зовсім або майже зовсім не має контролю над впровадженням змін у правилах і законах країни. Часто ці зміни впливають не тільки на способи функціонування місцевої влади, але також і на все місцеве середовище.
Економічні зміни. Хоча профіль громади містить базову інформацію про економіку, комітету необхідно знати більше про економічні сили, які діють на міжнародному, державному і регіональному рівнях. Наприклад, на інвестування в будівництво житла, інфраструктуру та технопарки впливатиме наявність капіталу та його вартість. Глобалізація економіки впливає на розміщення і природу інвестицій та на потребу в конкретних кваліфікаціях і вміннях, які вимагаються від робочої сили.
Соціальні і політичні зміни. Вони включають такі типи, як політичні зміни на загальнодержавному рівні - регіональне самоуправління, обов’язкові обмеження щодо бюджету та позичок, зменшення частки надходжень, призначеної до розподілу, та зміни у державній житловій політиці. Серед соціально-культурних змін можуть бути більша тривалість життя або посилення наголосу на захист довкілля.
Технологічні зміни. Вони -серед найчастіше обговорюваних змін, що впливають на стратегічні напрямки. Вони безпосередньо впливають на всі питання, пов’язані з робочою силою та робочими місцями. Автоматизація в певних галузях призводить до зменшення потреби у некваліфікованих та напівкваліфікованих працівниках. Водночас, інші галузі зіштовхуються з труднощами у залученні відповідних працівників, - як кваліфікованих так і напівкваліфікованих. Технології можуть впливати на будь-які стратегічні напрямки. Наприклад, робототехніка, стільникові технології, Інтернет та швидкісні інформаційні канали, а також послуги кур’єрської пошти значною мірою впливають на ведення бізнесу.
Демографічні зміни. Ці зміни також широко обговорюються: менші домашні господарства, родини з кількома працюючими, коливання народжуваності, які впливають на потреби шкільного будівництва. Старіння населення призводить до зростання попиту на послуги закладів охорони здоров’я.
Аналізуючи зовнішнє середовище, треба відрізняти місцеві проблеми від загальнодержавних чи глобальних. Такі проблеми, як високі процентні ставки чи труднощі з отриманням кредитів на розширення бізнесу, - це загальнодержавні проблеми, які варто розглядати в зовнішньому аналізі. До інших проблем, як-об технологічні зміни у конкретних виробничих галузях, треба ставитися дуже вибірково.
Важливо також проаналізувати ступінь, в якому ті чи інші обставини та тенденції впливають на ситуацію в громаді. На цьому етапі визначають, яких заходів треба вжити щоб використати обставини ефективно чи зменшити їх негативний вплив на громаду.
Щоб проаналізувати інформацію щодо зовнішніх обставин, треба відповісти на наступні запитання:
Яке значення ці обставини мають для регіону?
Як ці обставини впливають на громаду?
Чи перебувають ці обставини у сфері впливу громади?
Яким чином громада може використати ці обставини або уникнути загрози?
Іноді зовнішня обставина може бути можливістю і загрозою одночасно. У цьому можна переконатися на таких прикладах:
Девальвація національної валюти. Ця зовнішня обставина корисна для компаній, діяльність яких орієнтована на експорт. В цьому випадку продукція компаній стає більш конкурентоспроможною на іноземних ринках. З іншого боку, компанії-імпортери стикнуться з проблемою підвищення цін на закупівлі, тобто відчуватимуть загрозу. В цьому випадку місто не має жодного впливу на ситуацію.
Будівництво нових супермаркетів. Ця обставина є можливістю для зниження цін на товари, зручніше здійснення закупівель для населення, нові робочі місця та інвестиції. З іншого боку, власники маленьких крамниць опиняються під загрозою з приходом на ринок роздрібної торгівлі потужних конкурентів. В цьому випадку місто має вплив на ситуацію. Залежно від стратегічних пріоритетів, місто може впливати через надання ділянок під забудову, дозволів тощо.
Аналіз внутрішніх факторів (сильні та слабкі сторони)
Роль аналізу внутрішніх факторів є вирішальною у стратегічному плануванні, оскільки виконання планів дій має призвести до підсилення сильних сторін чи до виправлення слабких сторін громади.
Аналіз внутрішніх факторів має подвійне призначення:
визначити здатності громади реагувати на зовнішні події.
визначити перелік внутрішніх сил і слабкостей, з якими громада буде мати справу під час впровадження заходів.
Сильні та слабкі сторони громади заслуговують на особливу увагу, тому що вони є основою для визначення особливих рис, які формують конкурентну позицію міста. Розуміючи конкурентну позицію, місту буде легше змагатися з іншими містами за робочі місця та інвестиції.
В результаті вивчення середовища місто буде мати певну картину економічної структури, а також сильних та слабких сторін регіональної й місцевої економік. Проте під час виконання цього вузько сфокусованого аналізу сильні й слабкі сторони розглядатимуться як такі, що справляють вплив на критичні проблеми.
Ось які питання можуть бути предметом обговорення на типовій сесії внутрішнього аналізу.
Якість робочої сили. Чи достатній в місті попит на працівників з технічною та професійною підготовкою чи вільні робочі місця існують тільки для працівників з низькою кваліфікацією?
Ділянки і будівлі. Чимаємісто вільні території та будівлі, придатні для розвитку бізнесу? Чи такі території мають належну інфраструктуру? Чи є в місті промислові зони?
Перевезення. Чи місто знаходиться поблизу головної автомагістралі або залізниці? Чи є аеропорт поблизу міста? Чи має місто достатньо стоянок для автотранспорту? Чи перетинає місто напружений потік автотранспорту, або існує об’їзна кільцева траса?
Інфраструктура. Який умісті стан і потужність систем водоочищення і обробки каналізаційних стоків? Чи завершений процес газифікації міста? Чи виробничі потужності місцевих комунальних підприємств достатні для задоволення потреб великих компаній?
Сприяння бізнесу. Чи міські регуляторні процедури відповідають потребам бізнесового сектору? Чи має місто програму фінансової допомоги бізнесу? Чи представлені бізнесмени у виконавчих органах міста?
Якість життя. Чи існує у місті можливість побудувати чи придбати житло? Який стан житлових приміщень у місті? Чи жителі мають достатньо послуг щодо організації свого вільного часу і культурних заходів? Чи безпечно у місті?
ПРИКЛАДИ
18. Міовені, Румунія: Аналіз сильних та слабких сторін, загроз та можливостей
Проблема
Міовені — це невелика громада з населенням менше 30 тис., розташована на півночі Пітешті, у південно-центральній частині Румунії. Місто славиться своїм автозаводом "Дачія", який недавно був придбаний у повну власність французькою автобудівною компанією «Рено».
Місто Міовені, як і багато інших міст по всій Румунії, прагнуть досягти вищого рівня добробуту і зростання, які б забезпечили підвищення життєвого рівня його мешканців. Місто підготувало профіль громади, провело вивчення думки підприємців в рамках фінансованого USAID проекту з місцевого економічного розвитку. Наступним кроком треба було подумати над стратегією майбутнього розвитку і того, як на нього можна найкраще вплинути. На шляху до цього вимальовувалось три основні проблеми.
Об’єктивні дані й суб’єктивні погляди, зібрані під час аналітичної частини процесу планування, були корисними. Проте вони не були організовані таким чином, щоб зайняті лідери громади могли легко зорієнтуватися в цих матеріалах. У той же час, більша частина аналізу була спрямована на місто і його внутрішні параметри розвитку, а зовнішні тенденції розглядалися у документах лише побіжно.
Аналіз явно потребував спрощеного вигляду, який би класифікував його ключові компоненти на позитивні й негативні перспективи. У той же час, лідери громади визначили, що для досягнення процвітання їм необхідно звернути увагу на три найважливіших питання: залучення прямих іноземних інвестицій; розвиток людських ресурсів; і зміцнення місцевого сектора малого та середнього підприємництва. Такий контекст не застосовувався до попередніх аналітичних документів.
І останнім, але не менш важливим є те, що хоча аналітичні звіти й готувалися лідерами громади і представниками міської влади, і консультанти проводили презентації, але члени комітету стратегічного планування м. Міовені не були дійсно певні, що вони зрозуміли всі дані та їх значущість для даних питань.
Що було зроблене
Популярним і часто вживаним інструментом для вирішення вищезазначеної проблем є метод під назвою SWOT-аналіз. В місті Міовені вирішили провести аналіз внутрішніх переваг та недоліків щодо кожного з критичних питань. Оцінку зовнішніх можливостей та загроз робили за методикою аналізу ПЕСТ (політичні, економічні, соціальні й технологічні тенденції).
Обидва аналізи проводилися двома спеціально створеними робочими групами, які працювали під наглядом і за сприяння досвідчених консультантів.
Було проведено мозковий штурм, в результаті чого складено звіт, до якого увійшло багато важливих результатів. Лідери громади були змушені поглянути на своє місто через призму критичних питань, розрізняючи і класифікуючи позитивні й негативні факти.
Критичні питання класифікували за категоріями, та виявили сильні й слабкі сторони кожного. В результаті роботи поглибилося розуміння висновків аналітичної роботи лідерами громади, що підготувало їх до розробки плану дій. Було проаналізовано зовнішні фактори, на які місто Міовені не має впливу. Це допомогло лідерам громади приділити основну увагу позитивним можливостям й спробувати звести до мінімуму можливий негативний вплив зовні.
SWOT-аналіз є корисним інструментом, який готує громади до того, щоб розумно провадити діяльність з економічного розвитку. Він також допомагає стратегічним планувальникам навчитися краще розуміти проблеми та бути добре підготованими для створення цілеспрямованих планів дій.
Контактна інформація:
Петр Адамек, Берман Груп, головний консультант,
Адреса: Na květnici 25, 140 00 Praha 4, Czech Republic
Тел. +420261226666
Електронна адреса: adamek@bermangroup.cz
Немає коментарів:
Дописати коментар