СТРАТЕГІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ
ЩО ТАКЕ СТРАТЕГІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ?
Стратегічне планування – це системний спосіб управління змінами й досягнення консенсусу в усій громаді, зокрема стосовно створення спільного бачення економічного майбутнього громади.
Це творчий процес визначення стратегічних напрямків та погодження реалістичних цілей і завдань, виконання яких допоможе досягнути спільного бачення. Стратегічне планування є також потужним інструментом об‘єднання лідерів бізнесу та посадовців місцевої влади, що має позитивний вплив на місцевий діловий клімат та конкурентну позицію громади, а також на розв’язання інших питань, пов’язаних з рівнем життя всіх громадян.
З точки зору методики, стратегічне планування є складним інструментом впливу на економічне майбутнє громади. В процесі стратегічного планування переглядаються місцеві економічні умови, а також аналізуються сили, які впливають на місцеву економіку зовні. Далі розробляються конкретні заходи, яких треба вжити З іншого боку, зміни, які треба впровадити, мають впливати на усю місцеву економіку за допомогою конкретного набору вибраних заходів. Це є власне селективна складова процесу стратегічного планування. Оскільки наявні у громаді можливості та ресурси завжди обмежені, в процесі стратегічного планування має постійно здійснюватися виявлення та відбір проблем, завдань та заходів, що є найбільш потрібними, надійними і здійсненними.
Стратегічне планування поєднує довгострокові перспективи з короткостроковими діями. Довгострокове майбутнє розглядається крок за кроком, виробляючі спочатку бачення, а потім загальні та конкретні цілі і завдання. В той же час, поточні економічні, соціальні та політичні зміни, які відбуваються швидко і які важко передбачити, також вимагають своєчасного реагування. Отже, виклик та спрямування процесу планування полягає в створенні раціонального підґрунтя для досягнення консенсусу щодо загальних та конкретних цілей і завдань, які можна реалізувати протягом наступних трьох - п’яти років - життєвого циклу більшості стратегічних планів економічного розвитку.
Стратегічне планування не є новою концепцією, але воно відрізняється від інших форм планування перш за все тим, що передбачує активну роботу від початку і до кінця процесу. Хоча той тип стратегічного планування, який розглядається тут, специфічно стосується економічного розвитку, за своєю природою цей процес дуже легко пристосувати до інших цілей. Так, багато малих міст майже не відокремлюють стратегічне планування економічного розвитку від планування соціального розвитку.
Більшість штатів і міст США відчули користь стратегічного планування. Наприклад, штат Мічиган удався до спроби стратегічного планування у масштабах всього штату, в результаті чого було видруковано «Шлях до добробуту» - документ, у якому було окреслено шляхи перебудови всієї економіки штату. Далі штат вбудував цей процес у свою програму заохочування ініціатив з розвитку міст штату Мічиган. Компанія «Берман Груп» керувала успішними процесами стратегічного планування у великих та малих містах Мічигану, включаючи Каламазу, Понтіак, Хемтремк та Гайленд Парк, а також у Голівуді, штат Флорида, Толідо, штат Огайо, та Нью-Орлеані, штат Луїзіана.
Центральне планування мало довгу і невдалу історію у більшості країн Центральної та Східної Європи. Проте, стратегічне планування місцевого економічного розвитку під управлінням комітету, що складається з громадян та представників міської влади, є відносно новою концепцією для міст. Це один із способів для міста скористатися з повноважень, делегованих державою, щоб взяти на себе відповідальність за своє економічне майбутнє. Цей процес також створює партнерство між публічним і приватним секторами, яке може стати постійним елементом процесу прийняття рішень міською владою.
Стратегічне планування із залученням громади означає, що саме громади є джерелом влади і приймають активну участь у процесі.
Стратегічне планування із залученням громади
Стратегічне планування із залученням громадимає 2 значення:
концентрує увагу на місцевих проблемах
передбачає виявлення і використання власних ресурсів громади
Місцеві лідери, як у владі, так і в приватному секторі, повинні досягти консенсусу щодо пріоритетів економічного майбутнього і потім співпрацювати в здійсненні заходів, необхідних і практично здійсненних, для досягнення цього майбутнього. Стратегічний план має бути відображенням прагнень всієї громади.
По-перше, місцевий економічний розвиток концентрує увагу на місцевих потребах. Тому можливості розвитку сприймаються з точки зору громади, а пропозиції щодо заходів для розвитку надходять зсередини громади від її лідерів. Зовнішні сили також можуть впливати на місцевий розвиток або стримувати його, але вони не будуть головними вирішальними чинниками дій громади.
По-друге, місцевий економічний розвиток передбачає виявлення і використання власних ресурсів громади, але водночас сповна користуючись з регіональних, державних та іноземних ресурсів. Це особливо стосується фінансових ресурсів, які в переважній кількості випадків потрібні для успішного виконання планів. Тому програми місцевого економічного розвитку передбачують максимальне використання людських, організаційних, інфраструктурних та інших ресурсів громади і приділяють велику увагу зміцненню потенціалу місцевих інституцій.
Врешті, принцип залучення громади впливає на роль консультантів, які виступають фасилітаторами процесу.
Фасилітатор – консультант, який полегшує виконання.
Якщо план дійсно розробляється із залученням громади, роль консультанта повинна обмежуватися головуванням на переговорах та сприянням у досягненні згоди під час дискусій та в процесі планування. Відповідальність за перелік обраних проблем, які мають розв’язуватися у стратегічному плані, і за те, в який спосіб мають виконуватися завдання плану, повинні брати на себе лідери громади. Обов’язок консультанта - допомагати їм, а не казати, що вони мають робити.
Використання консультантів для сприяння процесу стратегічного планування
Містам, які розпочинають процес стратегічного планування, варто залучити до роботи консультанта, який буде допомагати протягом усього процесу. Потреба у залученні консультанта виникає з кількох причин.
По-перше, серед працівників органів міської влади може не бути професійних фахівців з економічного розвитку.
По-друге, корисно залучити до процесу фахівця, який не є членом громади і тому спроможний бути цілком об’єктивним у своїх оцінках.
По-третє, управління процесом стратегічного планування вимагає досвіду і навичок у налагодженні групової роботи, як, наприклад, досягнення консенсусу та прийняття рішень.
Консультант - це експерт у певній галузі, який надає професійні поради та допомагає просувати якусь справу чи процес.
Як експерт, консультант має володіти професійними знаннями та досвідом з місцевого економічного розвитку, а також стратегічного планування.
Як фасилітатор, консультант має сприяти процесу досягнення консенсусу, водночас не контролюючи його. Добре, коли його поважають лідери громади і сприймають як цінного радника і провідника, але він не може втручатися у справи такою мірою, щоб втратити свою об’єктивність та довіру до себе.
Що отримує місто із залученням консультанта?
Професійні знання з економічного розвитку
Об’єктивна оцінка
Досвід і навички у налагодженні процесу групової роботи.
Де громаді шукати собі консультанта? У розвинутих країнах існує багато консультаційних фірм, які мають спеціальні знання і досвід в цій сфері. В Україні ринок консультаційних послуг місцевому самоврядуванню поки що недостатньо розвинутий. Існують певні інституції та проекти, які можуть пропонувати послуги у галузі стратегічного планування. В проекті Економічний розвиток міст наголос роблять на стратегічному плануванні економічного розвитку, на відміну від загального стратегічного планування розвитку громади. У співпраці з консультантами зі Сполучених Штатів та Чеської Республіки таке планування буде здійснене в низці українських міст, із залученням до тісної співпраці місцевих фахівців. В процесі здійснення стратегічного планування економічного розвитку буде підготовлено команду українських консультантів. Українські міста матимуть змогу звертатися до цих фахівців; вони пропонуватимуть містам накопичений досвід.
Як консультант бере участь у процесі? В чому полягають його професійні обов’язки?
Можна окреслити мінімальний перелік завдань, які має виконувати консультант, залучений до процесу стратегічного планування економічного розвитку міста:
Бере участь у підборі осіб для роботи у комітеті стратегічного планування.
Проводить ознайомчу сесію на початку процесу.
Організує поділ комітету на підкомітети. Визначає, які зовнішні ресурси треба залучити їм на допомогу.
Допомагає у зборі інформації, необхідної для визначення критичних проблем, встановленні загальних і конкретних цілей та завдань.
Організує і бере участь в усіх засіданнях комітету, цільових груп та зборах громадян.
Розглядає і редагує усі доповіді і звіти комітету та підкомітетів. Допомагає у складанні кінцевої версії стратегічного плану.
Допомагає в процесі інформування громадськості щодо призначення проекту стратегічного плану. Консультує щодо можливостей зробити висвітлення роботи над планом у ЗМІ позитивним. Допомагає планувати збори громадян з метою залучення до процесу максимальної кількості учасників.
Надає підтримку членам комітету від початку до кінця цього дуже складного процесу.
Досягнення консенсусу та створення спільного бачення економічного розвитку громади є ознаками успішного стратегічного планування. Консультант є ключовим гравцем та провідником громади у цьому процесі. Підбір та залучення професійного консультанта, який володіє усіма необхідними знаннями та навичками є однією з гарантій успіху міста.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар