Однією з цілей місцевого економічного розвитку є збільшення приватних інвестицій, завдяки чому створюються нові робочі місця. Місцева влада має сприяти цьому процесу. Зусилля мають бути спрямовані як на допомогу новоствореним підприємствам, так і на стимулювання зростання існуючих підприємств і залучення приватних інвестицій з поза меж міста.
Однією з передумов для цього є створення сприятливого середовища для розвитку підприємництва.
Серед важливих елементів створення сприятливого середовища для бізнесу, які будуть розглядатися в цьому розділі:
спрощення процесу започаткування бізнесу,
прозорість регуляторної політики
забезпечення визнання громадою досягнень місцевих підприємств.
В багатьох українських містах процедури державної реєстрації підприємницької діяльності й досі потребують багато часу та коштів. Одним з механізмів спрощення процедур реєстрації є створення єдиного офісу.
Роботу зі створення єдиних офісів в Українських містах проводив проект BIZPRO. За їх визначенням, єдиний офіс - це об’єднання у будь-якій формі державних службовців різних відомств в одному приміщенні для надання громадянам більш якісної інформації та послуг.
В таких офісах підприємець, який вирішив розпочати свою діяльність, може отримати всю необхідну інформацію, пройти всі адміністративні процедури, а також швидко отримати інформацію про існуючу правову базу. Сфера послуг єдиного офісу не обмежується наданням послуг щодо реєстрації юридичної особи. Єдині офіси можуть також надавати послуги щодо видачі дозволів, ліцензій, та інших подібних документів.
Серед можливих послуг єдиного офісу може бути наступне:
Реєстрація підприємства в одному місці
Консультаційні послуги з питань започаткування підприємницької діяльності
Підготовка та видача дозвільних документів
Узгодження форм і процедур, координація між місцевими органами
Надання інформації щодо оподаткування та вимог до звітування підприємців
Надання інформації щодо правової бази та державних органів, які працюють з підприємцями
Надання інформації з питань започаткування чи зміни діяльності підприємств
Гарячі телефонні лінії та Інтернет-портали для підприємців
Загальна освіта з питань підприємництва
Доступ до електронних баз даних
Розробка бізнес-планів, виконання ринкових досліджень
Звичайно, цей перелік не є вичерпним або обов’язковим до включення в перелік послуг всіх єдиних офісів. Як правило, єдині офіси не мають уніфікованого переліку послуг, він буде залежати від місцевих умов та наявних ресурсів. Після проведення відповідного аналізу кожне місто має визначити, яка з ділянок роботи є найбільш проблемною та на чому треба зосередити увагу в першу чергу. Також, може бути створено декілька структурних утворень, які будуть надавати різний комплекс послуг. Наприклад, реєстрацією підприємств буде займатися одна структура, а видачею дозвільних документів інша. Після аналізу місцевих умов, потреб та наявних ресурсів кожне місто має визначити для себе оптимальний варіант.
Регуляторна політика на місцях впроваджується у відповідності до закону «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», де описані процедури розробки, прийняття та впровадження регуляторних актів. Закон передбачає, що до прийняття регуляторного акту має бути здійснено рід заходів. Розробник регуляторного акту обов’язково має підготувати аналіз впливу цього документу на господарську діяльність. З метою одержання зауважень та пропозицій, проект регуляторного акту має бути оприлюднений в друкованих засобах масової інформації, по ньому можуть бути проведені громадські слухання. Після розгляду та врахування зауважень та пропозицій, органи місцевої влади офіційно оприлюднюють прийнятий акт. Стосовно кожного регуляторного акта послідовно здійснюються базове, повторне та періодичне відстеження його результативності.
Як правило, кожна міська рада має досить велику кількість різноманітних місцевих регуляторних актів. Іноді не всі з них актуальні та діють сьогодні. Проте підприємець має володіти інформацією щодо всіх діючих нормативних актів, якими регулюється його діяльність, а також про припинення чинності таких актів і про відсутність необхідності ними надалі керуватися. Також отримання цієї інформації не має займати багато часу та зусиль. Одним з способів вирішення такої проблеми є створення електронних баз даних документів. Такі бази даних можуть бути розміщені на сторінці міста в Інтернеті, щоб громадяни могли отримати інформацію швидко з будь-якого комп’ютера. Підприємцям може бути надана можливість користування комп’ютерами з Інтернетом в єдиному офісі чи іншій організації з підтримки бізнесу. Також, подібні бази даних можуть розповсюджуватися на електронних носіях, таких, як дискети чи компакт диски.
Позитивне висвітлення діяльності підприємців є одним зі стимулів їхньої ефективної роботи та співпраці з місцевою владою. Це також одна з важливих передумов встановлення публічно-приватного партнерства. Проведення таких подій є взаємовигідними як для підприємств, так і для місцевої влади. Для підприємства це важливий елемент кампанії зв’язків з громадськістю та рекламування його діяльності, для міста - отримання партнера та потенційного спонсора місцевих заходів.
ПРИКЛАДИ
3. Львів, Україна:Система прозорості та доступу громадян до розпорядчих актів міської ради
Проблема
До середини 1997 року в Львівську міську раду та районні адміністрації щорічно надходило понад 1000 запитів від юридичних та фізичних осіб з проханням надіслати копії актів міської ради, виконавчого комітету та міського голови. Понад 50% цих запитів стосувалась актів, що мали регуляторний характер і були прийняті кілька років тому.
При цьому, більшість респондентів не вказувала чіткої назви потрібного акту, часто робили помилки у датах, плутали розпорядження міського голови з рішенням виконкому чи ухвалою (так у Львові називається рішення ради). Ще більші проблеми з пошуком документів виникли внаслідок ліквідації у 1994 році 5-ти районних рад у Львові, оскільки з’явилася ще одна категорія актів - «розпорядження голови районної адміністрації».
Звичайно, відсутність коректних даних у запиті могла бути формальною підставою для відмови в отриманні інформації, але працівники виконавчих органів робили все можливе, щоб допомогти респондентам у отриманні необхідних матеріалів.
Відсутність на той час централізованої бази даних документів ускладнювала їх пошук. Окрім того, до середини 1994 року протокольна частина не користувалася комп’ютерною технікою при підготовці документів, тому всі акти були тільки в «твердих копіях», зроблених на друкарській машинці. Проблемою було також і те, що місто не мало фізичної можливості публікувати всі акти нормативного характеру у місцевих газетах. Інформаційні стенди біля приміщень районних адміністрацій також не дозволяли вирішити цю проблему.
Говорити про прозорість місцевої «нормотворчості» було складно.
Що було зроблене
Насамперед, в 1995 році підготовку нормативних актів було повністю переведено на комп’ютеризовану основу. Прийняті у попередні роки Акти - сканувались. Це стало основою для початку створення електронної бази даних, яка дозволяла займатися пошуком документів по типу (ухвала, рішення, розпорядження) по назві, даті прийняття, по ключовому слову і т.д..
Однак, такий підхід створив певні можливості для роботи з документами тільки для працівників виконавчого комітету. Підприємці та громадськість міста продовжували перебувати в інформаційному вакуумі.
В 1996-97 рр. місцевою владою ініціювався розгляд кількох варіантів вирішення проблеми щодо створення прозорої системи доступу підприємців до інформаційних ресурсів місцевої влади, зокрема:
створення веб – сайту та розміщення на ньому всіх раніше прийнятих актів. Вчасне поновлення службами виконкому інформації після підписання посадовими особами нових документів, щонайменше впродовж трьох днів.
підготовка спеціалізованого видання «Довідник нормативних актів»;
створення мережі консультаційних пунктів колективного доступу до Інтернету та внутрішніх інформаційних ресурсів міської ради.
Результати
Саме актуальність вирішення проблеми щодо забезпечення прозорості у діях місцевої влади, стала одним з головних поштовхів для створення спочатку веб-сайту міської ради (листопад 1996 року), а згодом і веб-порталу (травень 1998 року).
Відвідувачі отримали доступ практично до всієї інформації, що є необхідною для ведення бізнесу, наприклад:
повідомлення про конкурси і тендери, що проводить міська рада та її виконавчі органи;
інвестиційний довідник у якому подано пропозиції практично всіх підприємств міста;
електронна карта міста з нанесеними усіма будівлями, маршрутами транспорту, архітектурними пам’ятками, туристичними об’єктами і т.п.
телефонний довідник всіх працівників виконавчих органів влади;
графік прийому громадян посадовими особами та багато іншої корисної інформації.
Веб-портал міської ради (www.city-adm.lviv.ua) став першим в Україні порталом органу місцевого самоврядування та одним з головних елементів Львівської інтегрованої системи обробки інформації (ЛІСОІ).
За відповідний період 1994-2002 роки, база найменувань нормативних актів значно перевищила 10-ти тисячний рубіж, тому у 2002 році для створення додаткових зручностей клієнтам порталу було відкрито спеціалізований розділ «Адміністративні послуги», де було виокремлено документи, які стосуються виключно процедур, які унормовують бізнесову діяльність.
З 2003 року відвідувачі Інтернет-порталу Львівської міської ради www.city-adm.lviv.ua мають можливість прослуховувати прямі трансляції засідань міської ради та користуватись аудіо архівами попередніх засідань.
Розділ веб-порталу на якому розміщено пошукове вікно нормативних актів виглядає так:
Щоб забезпечити важливою інформацією підприємців, особливо тих, хто не має доступу до мережі Інтернет, у 1996 році влада прийняла рішення випустити спільно з Бізнес центром «НьюБізНет» та рядом міських громадських правозахисних організацій двотомний довідник «Регуляторні акти Львівської міської ради, виконавчого комітету та міського голови». Це видання було здійснено на початку 1998 року при фінансовій підтримці USAID. В ньому розміщувалися не тільки тексти нормативних актів, але й їх аналіз та коментарі до ряду управлінських процедур. Обсяг цього двохтомного видання перевищив 2 тис. стор. Його значення важко переоцінити – це було перше видання такого типу в історії українського самоврядування.
Нажаль, через брак бюджетних коштів, місту не вдалось створити мережі інформаційних центрів в жодному з шести районів міста.
Контактна інформація:
Ігор Парасюк, радник з питань місцевого економічного розвитку
проекту Економічний розвиток українських міст,
Адреса: вул. Боричів Тік, 25
Київ, 04070
Тел. +380-44-425 4433,
Електронна пошта: iparasyuk@erum.org.ua
Завдяки такому підходу, зокрема активному використанню Інтернет технологій, діяльність Львівської міської влади починаючи з 1997-98 рр. стала значно прозорішою.
На початок
4. Івано-Франківськ, Україна: Створення дозвільного центру
Проблема
В м. Івано-Франківську, як і в практично всіх містах України, проблема дозвільної системи є однією із ключових. Насамперед, необґрунтовано великий перелік дозволів та погоджень, дублювання компетенції на видачу окремих дозволів уповноваженими органами, невизначеність порядку взаємодії органів місцевого самоврядування, місцевих держадміністрацій та територіальних структур центральних органів виконавчої влади у процесі видачі дозволів, нечіткість і непрозорість етапів дозвільної процедури, невизначеність у дозвільній процедурі кількості організаційних структур, часових та матеріальних витрат, обов’язкових документів та вимог до їх оформлення. За результатами опитування керівників дозвільних установ області та міста, до переліку проблем дозвільної системи на регіональному рівні належать: неналежна компетентність працівників дозвільних органів, незнання ними чинного законодавства, відмінність процедури видачі дозволів на рівні одного дозвільного органу, але в різних територіальних підрозділах, численні скарги підприємців.
Що було зроблене
Основним завданням нововведення є вдосконалення, спрощення та оптимізація практики отримання дозволів та погоджень підприємцями в межах діючого законодавства в м. Івано-Франківську. З цією метою підписано Меморандум про співпрацю керівниками дозвільних установ міста, головою Ради коаліції громадських організацій та міським головою. Міськвиконком ухвалив рішення про заходи щодо створення дозвільного центру, згідно з яким створено робочу групу для вивчення питання спрощення процедур отримання дозволів та погоджень. Робочою групою розроблено «Положення про дозвільний центр» та «Регламент роботи дозвільного центру». Розроблено схему функціонування та порядок отримання дозволів підприємцями міста, та схеми 20 процедур отримання дозволів. У січні 2005 року було відкрито інформаційно-консультаційний відділ дозвільного центру, як перший етап спрощення дозвільної системи на місцевому рівні. Саме тут підприємці отримують вичерпну інформацію щодо дозвільних процедур, необхідної кількості документів та розмірів оплати. Оскільки до січня 2005 року опрацьовано та спрощено лише 20 дозвільних процедур (всього їх понад 60), прийнято рішення про продовження роботи в цьому напрямку. Нині проходять круглі столи, громадські слухання з підприємцями з узгодження спрощених дозвільних процедур. Відкриття дозвільного центру заплановано на осінь 2005 року.
Дана робота здійснювалася за підтримки проектів ЄС «Покращання середовища для розвитку малого і середнього бізнесу в Україні» та проекту БІЗПРО.
Результати
Основними результатами впровадження даного проекту є:
Підприємці отримують повну та вичерпну інформацію про всі дозвільні процедури
Підприємці витрачають менше часу на отримання кожного з 20 дозволів, по яким було спрощено процедуру видачі
Ініціювання внесення змін та підготовка нових нормативних актів, що регулюють дозвільну систему у сфері господарської діяльності як на місцевому, так і національному рівні. Так в м. Івано-Франківську розроблено і прийнято наступні рішення : рішення міськвиконкому «Про заходи щодо створення Дозвільного центру» , рішення міської ради «Про затвердження Положення про Дозвільний центр», рішення міськвиконкому «Про затвердження порядку проходження документів для отримання дозволів суб’єктами підприємницької діяльності».
Створення сприятливих політичних передумов для розвитку підприємництва в місті.
Контактна інформація:
Лідія Волосянко, радник з питань місцевого економічного розвитку
проекту Економічний розвиток українських міст
Адреса: вул. Боричів Тік, 25
Київ, 04070
Тел. +380-44-425-4433
Електронна пошта: lvolosyanko@erum.org.ua
На початок
5. Івано-Франківськ, Україна: Спрощення державної реєстрації підприємців: реєстраційна палата
Проблема
За результатами соціологічного дослідження Міжнародної Фінансової Корпорації про стан підприємництва в Україні, проведеного у травні 2001 року, 55,7% підприємств в Івано-Франківську вважали процес видачі дозволів та реєстрації бізнесу значним бар'єром, що ставив місто на передостаннє місце серед обласних центрів України. Серед проблем зазначалися відсутність прозорості, факти хабарництва.
В ході численних зустрічей з підприємцями постійно відзначалася проблема започаткування бізнесу, а саме питання реєстрації підприємницької діяльності, що вимагала значних часових затрат та великої кількості необхідних документів. Чітка інформація про вимоги до підприємців щодо проходження цієї процедури також була відсутня.
Оскільки в місті економічний розвиток визначено приоритетним напрямком розвитку, постала нагальна проблема спрощення системи державної реєстрації на місцевому рівні.
Що було зроблене
Створення реєстраційної палати в м. Івано-Франківську розпочалося з ініціативи представників коаліції громадських організацій та бізнесу, яка була підтримана керівництвом міста та області, а також проектом БІЗПРО. У листопаді 2001 року коаліція громадських організацій провела в Івано-Франківську круглий стіл з підприємцями, де обговорювалися проблеми, з якими вони найчастіше зустрічаються. В результаті було встановлено, що найбільш проблемним питанням є процедура реєстрації підприємств. Підприємці були одностайні у скаргах на брак інформації щодо проходження даної процедури, значні часові та грошові затрати.
Коаліція провела два дослідження серед підприємців та представників реєстраційних установ з метою отримання чіткої інформації про чинну практику реєстрації. Також було проведено аналіз наявної нормативно-правової бази щодо процедури державної реєстрації новостворених підприємств.
Важливим кроком стало підписання Меморандуму про співпрацю між керівниками реєстраційних установ, міським головою та головою ради коаліції громадських організацій.
Розроблено Положення про реєстраційну палату та регламент роботи реєстраційної палати, в основу якого лягли розроблені в рамках чинного законодавства України спрощені процедури реєстрації.
Міськвиконком надав приміщення для розташування реєстраційної палати. Для започаткування її роботи з міського бюджету виділено близько 50 000 тисяч грн.
Слід зазначити, що відкриття реєстраційної палати відбулося за ініціативи коаліції громадських організацій, однак ця ініціатива та відповідальність за впровадження поступово передавалася місцевим органам влади. Реєстраційна палата в Івано-Франківську офіційно відкрита 30 квітня 2002 року. Для забезпечення її технічної спроможності, проектом БІЗПРО було передано в користування комп’ютерну техніку в сумі понад 25 000 грн., а також розроблено автоматизовану комп’ютерну програму.
Результати
Тільки за період з травня по серпень 2002 року у порівнянні з аналогічним періодом 2001 року кількість зареєстрованих підприємств зросла на 13%.
Вперше представники різних реєстраційних установ працюють в одному приміщенні, спілкуються відкрито з підприємцями, надають консультації з питань реєстрації бізнесу.
В цілому досягнуто наступних вагомих результатів :
Скорочення часових затрат
Зменшено термін реєстрації з 28 до 10 днів
Зменшено загальну кількість візитів підприємця в середньому з 24 до 3, тобто замість того, щоб відвідувати кожну з 8 установ тричі, їм потрібно тільки прийти до реєстраційної палати щоб:
отримати необхідну інформацію про вимоги до реєстрації
здати пакет документів
отримати готовий пакет документів
Завдяки використанню комп’ютерної програми полегшено процедуру запитів реєстраційних установ щодо юридичних та фізичних осіб.
Підвищення рівня прозорості
Розміщена наглядна інформація з чітким переліком кроків, які потрібно здійснити, переліком документів, які вимагаються та стандартна оплата по кожному кроку.
Діяльність палати звела до мінімуму можливість підкупу та хабарництва, вартість процедури зменшено до 46% для приватних підприємців та до 65% для підприємств;
Постійно присутній представник громадської організації, який здійснює моніторинг роботи реєстраційної палати.
Збільшення доходів
Щомісяця в реєстраційних установах (фондах,) додатково реєструється більша кількість підприємств, що означає безпосереднє збільшення надходжень до бюджетів цих організацій;
В податкових органах щомісячно реєструються від п’яти до десяти нових суб’єктів підприємницької діяльності, що збільшило надходження до місцевих бюджетів.
Після детального вивчення досвіду реєстраційної палати міста Івано-Франківська, голова обласної державної адміністрації видав розпорядження про створення реєстраційних органів типу «єдине вікно» в усіх містах та районах області.
Контактна інформація:
Лідія Волосянко, радник з питань місцевого економічного розвитку
проекту Економічний розвиток українських міст
Адреса: вул. Боричів Тік, 25
Київ, 04070
Тел. +380-44-425 4433
Електронна пошта: lvolosyanko@erum.org.ua
На початок
6. Бердянськ, Україна: Створення прозорих процедур надання дозвільних послуг суб’єктам підприємницької діяльності
Проблема
Розвиток і підтримка підприємництва є однією з першочергових задач, що стоять перед органами місцевого самоврядування м. Бердянськ. В рамках вирішення цієї задачі і міська рада, і її виконавчий комітет додають величезних зусиль на розробку спеціальних програм з розвитку малого і середнього бізнесу, організацію спеціалізованих структур, що забезпечують підтримку та реалізацію цих програм.
Певною перешкодою на шляху розвитку бізнесу в місті становлять часові та матеріальні витрати суб’єктів господарювання при отриманні документів дозвільного характеру. В липні 2004 року у місті було проведено фокус-групу з підприємцями міста, за результатами якої суб’єктами підприємницької діяльності міста з усіх процедур що стосуються підприємницької діяльності дозвільні процедури визначені найбільш проблематичними. Такими були визначені послуги управлінь та відділів виконкому щодо надання дозволу на початок проектно-вишукувальних робіт, процедури відведення земельних ділянок, отримання дозволів на розміщення об’єктів та сфери послуг тощо.
Що було зроблене
З метою зменшення витрат суб’єктів господарювання міста Бердянськ та створення прозорих процедур надання послуг виконавчим комітетом Бердянської міської ради була започаткована робота з організації діяльності у місті Центру надання адміністративних послуг „Єдиний офіс”. Треба зазначити, що виконавчий комітет Бердянської міської ради одним з перших в Україні отримав міжнародний сертифікат ISO 9001, який підтвердив факт надання якісних муніципальних послуг та досконалу систему управління якістю. Це, в свою чергу, стимулювало започаткування роботи з вдосконалення системи надання адміністративних послуг суб’єктам підприємницької діяльності.
Формат „Єдиного офісу передбачає прийняття необхідних документів від суб’єктів господарювання та видачу документів відповідальними особами місцевого самоврядування, представниками установ, підприємств та організацій, розміщеними в одному приміщенні.
Основними цілями та задачами створення Центру адміністративних послуг „Єдиний офіс” у місті є:
скорочення термінів надання послуг суб’єктам господарювання для прискорення започаткування, організації та ведення господарської діяльності (в результаті проведеної роботи терміни надання деяких послуг скоротилися вдвічі);
оптимізація документообігу, у тому числі зменшення кількості документів, що подаються заявниками для отримання послуг (на сьогодні чітко прописаний перелік необхідних документів, підприємцями надаються тільки матеріали, які прописані та обґрунтовані законодавчо та нормативно);
зменшення витрат, зумовлених необхідністю відвідування заявниками органів, організацій та установ, що видають документи дозвільного характеру (деякі керівники досить часто задавали питання «А як же особистий контакт?!», натякаючи на хабарі);
удосконалення координації дій між органами, організаціями та установами, що видають документи дозвільного характеру.
Протягом півріччя фахівцями виконкому спільно з регіональним консультантом проекту BIZPRO та суб’єктами підприємницької діяльності міста проводилася кропітка робота з реалізації ряду заходів щодо започаткування діяльності в місті „Єдиного офісу”. З метою усунення перешкод у розвитку підприємництва в листопаді 2004 року міським головою було проведено нараду з керівниками установ, підприємств та організацій міста щодо доцільності та необхідності створення в місті „Єдиного офісу”, результатом якої стало визначення кола учасників проекту. Рішенням міської ради на початку 2005 року визначено приміщення для розміщення „Єдиного офісу” в центральній частині міста та з міського бюджету виділені кошти для проведення його реконструкції (100,0 тис. грн.).
На засіданнях спеціально створеної робочої групи спільно з керівниками підприємств, установ та організацій міста, суб’єктами підприємницької діяльності розроблено блок-схеми, які чітко відображають процес видачі документів дозвільного характеру з визначенням конкретних термінів надання адміністративних послуг. Приклад блок-схеми наведено на Рисунку 1. В процесі створення блок-схем виникла ідея щодо застосування принципів роботи виконкому за стандартами ISO 9001 і на підприємствах, в установах та організаціях, що надали згоду на участь у проекті. Це дозволить максимально підвищити якість адміністративних послуг та вдосконалить систему управління.
Для здійснення поставлених задач та втілення ідеї для представників підприємств, установ та організацій міста було організовано два навчальних семінари з розробки інформаційних карт, в яких найшли відображення основні принципи стандарту ISO 9001: законодавче обґрунтування надання суб’єктом підприємницької діяльності до заяви визначеного переліку документів, чітке вказання терміну підготовки відповіді, вартості послуг та порядку оплати, прізвище, посаду та контакти відповідальної за виконання особи, можливість оскарження послуги, іншу додаткову інформацію, що має важливе значення.
Рисунок 1. Блок-схема процесу видачі документів
12 травня 2005 року виконавчий комітет Бердянської міської ради прийняв рішення щодо запровадження у м. Бердянськ процедур видачі документів дозвільного характеру згідно з розробленими блок-схемами та інформаційними картами кожної послуги. Центр надання адміністративних послуг «Єдиний офіс» у місті Бердянськ відкрито 29 червня 2005 року. Протягом перших двох тижнів роботи послугами єдиного офісу скористалися близько 100 суб’єктів підприємницької діяльності!
Результати
Відкриття центру дозволило суб’єктам господарювання отримувати якісні адміністративні послуги, зменшити свої часові та грошові витрати, приймати активну участь в соціальному та громадському житті міста. В приміщені Єдиного офісу сьогодні відбуваються засідання круглих столів за участю підприємців, семінари та тренінги для цільових груп суб’єктів господарювання (перевізники, перукарі, послуги громадського харчування тощо).
В свою чергу на підприємствах, в установах та організаціях міста, що прийняли участь у проекті та отримали певний досвід щодо застосування ідей і принципів стандарту якості ISO, зросли прозорість, відкритість процесів, пов’язаних з наданням послуг суб’єктам підприємницької діяльності. А це, в свою чергу, веде до створення сприятливого клімату в бізнес-середовищі, партнерських відносин, балансу інтересів трикутнику „Влада – громада - підприємець”.
Контактна інформація
Петро Гончарук, Заступник Міського голови
Адреса: Площа Бердянської Ради, 2
м. Бердянськ, 71100
Тел: (06153)3-61-00
Електронна пошта: goncharuk@rada.berdyansk.net
На початок
7. Івано-Франківськ, Україна: Система «Вільний доступ»
Проблема
В місті Івано-Франківськ працює громадський центр “Ділові ініціативи”. В центрі діє інформаційна служба з питань підприємницької діяльності “Гаряча лінія”, що дозволяє всім бажаючим підприємцям з інших областей України зателефонувати операторам і дізнатися про останні зміни в законодавстві, отримати роз’яснення незрозумілих положень в нормативних актах, інформаційну допомогу з питань ведення та оподаткування бізнесу тощо. Також, функціонують курси «Започаткування власної справи та ефективне ведення бізнесу». Ведеться постійний моніторинг запитів по «Гарячій лінії», проводяться круглі столи, форуми та конференції з підприємцями.
Аналіз звернень до «гарячої лінії» засвідчив, що 11% отриманих запитань, стосуються регуляторної політики міської ради. Згодом, «Ділові ініціативи» провели опитування серед 240 випускниць курсів "Як започаткувати власну справу", які проходили навчання в центрі підтримки жіночого бізнесу. Опрацьовані дані вказали, що 37 випускниць так і не ризикнули розпочати власну справу черезвідсутність чіткої інформації про вартість та послідовність шляху для отримання дозволів на введення в експлуатацію об’єктів бізнесу та переведення їх з житлового фонду в нежитловий. Також, майбутні підприємці остерігалися непередбачуваних платежів, які б призвели до значних фінансових втрат і завадили б їм вчасно розпочати власний бізнес. Проведений моніторинг проблеми підтвердив ще раз потребу місцевих підприємців в отриманні вичерпної та послідовної інформації про рішення місцевої влади.
Було проведено громадські слухання щодо проекту “Положення про єдиний реєстр місцевих регуляторних актів. На засіданні було оприлюднено положення “Про єдиний реєстр”, яке розробляла робоча група в рамках впровадження регуляторної реформи в області. «Відсутність, або обмежений доступ до такої інформації, значно підвищує ризики в бізнесі, сприяє корупції та погіршує бізнес середовище у місті», - так висловилися бізнесмени Івано-Франківська. Підприємець зазнає значних збитків не володіючи інформацією про додаткові фінансові та часові затрати, що виникають після реєстрації бізнесу і безпосередньо пов’язані з місцевими регуляторними актами. Він не може чітко сформувати бізнес-план власного підприємства і прорахувати фінансову спроможність.
Що зроблене
Ініціатором створення єдиного реєстру регуляторних актів, що діють у сфері підприємництва в місті Івано-Франківську виступив громадський центр “Ділові ініціативи”.
Метою запровадження єдиного реєстру нормативно-правових актів, які регулюють підприємницьку діяльність в м. Івано-Франківську було:
Забезпечення доступності, гласності та відкритості нормативно-правової інформації щодо регулювання підприємницької діяльності на місцевому рівні;
Стимулювання розвитку малого підприємництва для ефективної економіки міста, залучення широких верств населення до такої діяльності;
Обмеження росту спекуляції та корупції з боку чиновників за рахунок обмеження доступу до регуляторних актів місцевого рівня, або з приводу індивідуальних роз’яснень щодо дії цих актів;
Створення бази для подальшого аналізу та вдосконалення нормативно-правових актів, які регулюють підприємницьку діяльність в місті.
Майже рік тривав процес формування електронної версії єдиного реєстру документів, які регулюють підприємницьку діяльність. Документ обговорювався на багатьох засіданнях робочої групи, яка працювала в рамках проекту «Регуляторна реформа в Івано-Франківській області», на круглих столах з підприємцями, обґрунтовувалась доцільність його впровадження. Сприянням було Розпорядження міського голови «Про створення комп’ютерної бази даних в протокольній частині міськвиконкому» та «Про підтримку та інформаційне наповнення веб-порталу територіальної громади міста Івано-Франківська». Механізм, сформований в «Положенні», запозичили з порядку ведення єдиного державного реєстру нормативно-правових актів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.01 № 376. Над створенням бази єдиного реєстру та розробкою системи пошуку документів «Вільний доступ» працювали добровольці громадського центру «Ділові ініціативи» та працівники міськвиконкому. Технічну розробку системи здійснила фірма «Укрспецтехнологія».
У вересні 2003 року, підприємці та громадяни міста Івано-Франківська отримали можливість самостійно знайти всі необхідні документи, що приймаються місцевою владою стосовно сфери організації та ведення бізнесу. Система «Вільний доступ» складалася з єдиного реєстру регуляторних актів міста Івано-Франківська та спеціально розробленої інформаційно-пошукової системи. У базі розміщено регуляторні акти, які приймалися владою починаючи з 1991 року. Сьогодні база нараховує понад 400 документів, які можна відшукати за принципом: рік прийняття, тематика та орган, який видав документ. Тут містяться рішення та розпорядження, які приймалися Івано-Франківською міською радою, виконавчим комітетом та міським головою. Крім того, система містить додаткові дані про дозволи, ліцензії та погодження, іншу важливу інформацію. Проста в користуванні база систематично поновлюється відповідними службами міськвиконкому. Адреса на веб сторінці міста www.namvk.if.ua, а також розповсюджується на CD-диску, який можна доповнювати змінами через інтернет.
Система «Вільний доступ» так побудована, що може легко пристосуватися до бази єдиного реєстру будь якої іншої територіальної громади.
Загальна інформація про електронну версію єдиного реєстру:
Основний розділ бази даних відкривається за допомогою вікна: «РЕГУЛЯТОРНІ АКТИ». Він містить підрозділи:
Пошук за органом видання
Пошук за тематикою
Пошук за роками прийняття
Вибравши необхідний підрозділ, користувач отримує доступ до потрібних йому регуляторних актів, класифікованих у відповідності до вибраного підпункту. Для того, щоб отримати інформацію про порядок отримання ліцензій, дозволів чи погоджень, що є необхідними для ведення підприємницької діяльності, використовують вікно – «ДОЗВОЛИ ТА ЛІЦЕНЗІЇ». Тут міститься інформація про дозволи, ліцензії та погодження, що видаються санепідемстанцією, пожежною охороною, управлінням архітектури та містобудування, державтоінспекцією та іншими організаціями. Для реалізації функцій повноцінної пошукової системи передбачено розділ «ПОШУК В БАЗІ ДАНИХ», використовуючи його, можна знайти потрібний документ за ключовими атрибутами (рік прийняття, слово в назві чи тексті документу, видавник). В системі використовується морфологічний аналіз, тому в поле пошуку необхідно вводити слова або вирази українською мовою, наприклад: «податки та збори», «земельні відносини», та інше.
Інформаційна пошукова система «Вільний доступ» - єдиний реєстр регуляторних актів, що діють у сфері підприємництва в м. Івано-Франківську, створено за кошти надані програмою «Демократичні гранти» Посольства США в Україні.
Результати
Впровадження єдиного реєстру регуляторних актів та створення пошукової системи «Вільний доступ», дозволило:
всіх підприємців поставити в однакові умови доступу до існуючої бази даних (реєстру регуляторних актів). Це виключило ймовірність використання інформації для конфіденційного розповсюдження та унеможливило факти корупції з боку чиновників, що були можливі через обмежений доступ до регуляторних актів місцевого рівня;
комплексно проаналізувати нормативно-правові акти, які встановлюють або роз’яснюють правила діяльності підприємців, удосконалити регуляторні документи міської ради та міського виконавчого комітету. Зменшення хаотичності в роботі відповідних відділів підвищило ефективність функціонування системи та сприяло позитивним змінам в бізнес середовищі;
покращити бізнес клімат завдяки формуванню довіри місцевої територіальної громади до влади. Вперше підприємці одержали можливість легкого доступу до інформації необхідної для започаткування, організації, планування, контролю та розвитку бізнесу;
бізнес асоціаціям, громадським та неурядовим організаціям, які займаються підтримкою підприємництва допомогти своїм колективним й індивідуальним членам, розповсюдити потрібну для їх бізнесу інформацію, аналізувати місцеве правове поле, намагатися контролювати та впливати на нього.
Контактна інформація:
Галина Васильченко, Голова правління громадського центру «Ділові ініціативи»
Адреса: вул.Дністровська 26, 2 -ий поверх
м. Івано-Франківськ, 76000
Тел. (0342) 77 65 45, 77 65 55
Електронна пошта: v.galyna@neonet.if.ua
На початок
8. Івано-Франківськ, Україна: Акція вшанування лідерів економічного прогресу"Тріумф"
Проблема
Одним з основних пріоритетів у сфері економіки м. Івано-Франківська визначено розвиток бізнесу, що є основним джерелом наповнення доходної частини міського бюджету, створення нових робочих місць, надходження інвестицій в економіку міста тощо. Протягом останніх років спостерігається стрімкий та динамічний розвиток малого та середнього бізнесу в м. Івано-Франківську, розширення сфер діяльності суб’єктів підприємництва, збільшення кількості та покращення якості послуг, які надаються суб’єктами підприємницької діяльності, впровадження нових технологій тощо.
З метою підтримки підприємництва шляхом створення сприятливих умов для його розвитку з боку міської влади реалізовано ряд заходів, спрямованих на усунення перешкод та бар’єрів у підприємницькому середовищі міста та покращення бізнес-клімату. При цьому, незважаючи на зроблені кроки у напрямку підтримки підприємництва, в місті недостатня увага зверталась на необхідність інформаційного висвітлення діяльності підприємницьких структур. Підприємці застосовували інноваційні методи та технології для вдосконалення діяльності, та власними зусиллями доводили інформацію до мешканців міста. Причому окремі рекламні кампанії та заходи зв’язків з громадськістю не відображали повної картини запровадження позитивних практик ведення бізнесу і досягнень в економічній сфері міста.
Що було зроблене
Для того, щоб більш ефективно та систематично виявляти кращі практики та позитивні тенденції в сфері підприємництва, з 2004 року започатковано акцію "Тріумф" з вшанування лідерів економічного прогресу м. Івано-Франківська. Акція проводиться щорічно у лютому.
Метою акції є відзначення та нагородження підприємців. Які працюють у різноманітних галузях економіки. Нагородження проводиться за результатами підсумків їхньої роботи у попередньому році.
З метою узгодження та визначення організаційних питань щодо втілення в життя даного задуму відповідно до розпорядження міського голови створено організаційний комітет у складі працівників управлінь, відділів департаменту економіки виконавчого комітету міської ради. Крім того, для забезпечення відкритості і прозорості основних етапів організації та проведення заходу, висвітлення інформації і умов участі суб’єктів підприємництва в акції до роботи організаційного комітету залучено працівників по роботі із засобами масової інформації. Очолив організаційний комітет заступник міського голови з економічних питань.
Для визначення переможців та з метою всебічного охоплення і врахування специфіки діяльності у різних сферах, напрямах економіки міста розпорядженням міського голови затверджено склад конкурсної комісії. Зокрема, до складу конкурсної комісії увійшли керівники Івано-Франківської торгово-промислової палати, регіонального представництва Українського Національного комітету міжнародної торгової палати, регіональної спілки промисловців та підприємців, Українсько-Канадського бізнес-центру, громадських організацій підприємців, ради підприємців при міському голові; працівники управління Національного банку України в Івано-Франківській області, державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську; представники депутатського корпусу міської ради, члени виконавчого комітету міської ради.
Членами організаційного комітету з урахуванням пропозицій і зауважень конкурсної комісії визначено перелік номінацій, в яких відбувається нагородження лідерів економічного розвитку міста, та критерії, за якими здійснюється відбір учасників і нагородження переможців.
Визначення та нагородження переможців відбувається у 16 номінаціях за різними галузями та сферами економічної діяльності, а саме:
"Інвестиція року"
"Успішне промислове підприємство року"
"Підприємство-експортер року"
"Туристичне підприємство року"
"Місцева марка року"
"Банк року"
"Підприємство малого і середнього бізнесу року"
"Заклад торгівлі року"
"Заклад громадського харчування року"
"Заклад побутового обслуговування року"
"Будівельна компанія року"
"Підприємство житлово-комунальної сфери року"
"Керівник-реформатор року"
"Меценат року"
"Найбільший платник податків до бюджетів усіх рівнів року”
"Найбільший платник податків до міського бюджету року"
Визначено перелік загальних критеріїв для всіх номінацій, серед яких наступні показники:
позитивна динаміка обсягів виробництва за рік;
прибуткова робота протягом року;
відсутність заборгованості із платежів до бюджету протягом року;
відсутність заборгованості із виплати заробітної плати протягом попереднього року.
Також існують критерії для кожної номінації зокрема.
Результати
Започаткування традиції проведення акції "Тріумф" є кроком для:
публічного вшанування суб’єктів малого і середнього бізнесу,
створення позитивного іміджу підприємництва,
пропагування кращих практик ведення підприємницької діяльності,
поширення передового досвіду розвитку ведення бізнесу.
Акція вшанування лідерів економічного прогресу міста "Тріумф" є одним з елементів стимулювання підприємців до покращення результатів своєї роботи, зокрема нарощення обсягів виробництва та розширення асортименту продукції, впровадження передових технологій, оновлення та зміни форм і методів обслуговування споживачів та розширення сфери обслуговування, наслідком чого є підвищення добробуту мешканців міста.
Контактна інформація:
Ірина Кулинич, Керівник економічного відділу виконкому
Адреса: вул.. Грушевського, 21
м. Івано-Франківськ, 76004
Тел. +380 0342 556530
Електронна адреса: vea@mvk.if.ua
Організація та проведення акції є своєрідним рекламним заходом для поширення інформації про найкращі підприємства малого і середнього бізнесу м. Івано-Франківська не тільки на території міста, але України та за кордоном. На святкування запрошуються делегації з інших міст України та іноземних держав.
На початок
Міська влада відзначає ініціативних підприємців
Олена ГОЛІКОВА, “Партнери”, Харків
Досить часто підприємці у всіх своїх негараздах схильні звинувачувати владу. Влада ж нарікає на їхню байдужість до життя громади. Аби подолати бар’єр нерозуміння, у Мерефі, що на Харківщині, провели конкурс “Найініціативніший підприємець року”.
Конкурс був ініційований редактором тижневика Мереф’янської міської ради Ольгою Калашник та секретарем міської ради Володимиром Вороновим за підтримки Асоціації економічного розвитку територіальних громад Харківської області, Агентства сприяння розвитку малих міст та Мереф’янської міської ради.
Головна мета конкурсу – залучення підприємців до участі у розвиткові територіальної громади. Конкурс проводився за такими номінаціями: “Візитна картка учасника”, “Бліц-конкурс”, “Кращий бізнес-план”, “Підприємець, який найбільше зробив для розвитку міста”, “Краща стаття на задану тему”.
“Візитна картка” – це оригінальне, іноді театралізоване представлення власного бізнесу. “Бліц-конкурс” проводився у формі запитань-відповідей між самими учасниками.
У статті на задану тему, яку підприємець повинен був написати сам, треба було викласти своє бачення проблем територіальної громади та можливості їх вирішення.
До складу журі входили представники міськради, Асоціації економічного розвитку територіальних громад Харківської області, Харківського інституту управління та підприємці.
Переможцем конкурсу став Ігор Віноградський – підприємець, відомий у місті своєю доброчинною діяльністю (допомога малозабезпеченим родинам). Він починав свою діяльність з маленької шашличної, а зараз побудував комплекс для обслуговування транзитного транспорту та пасажирів. На конкурс Ігор Віноградський подав проект будівництва готельного комплексу з розвинутою інфраструктурою (у рамках міської програми реконструкції та упорядкування однієї з центральних вулиць). Такий проект є дуже актуальним – у місті немає жодного готелю. Три учасники запропонували проекти щодо організації дозвілля дітей, батьки яких не в змозі виділяти кошти на позашкільні заняття. Зараз на основі їхніх пропозицій розробляється проект під робочою назвою “Програма розвитку дитинства”.
Переможець конкурсу увійде до складу делегації міста, яка братиме участь у навчальних поїздках по Україні для представників агентств місцевого економічного розвитку, що їх готує Регіональний центр сприяння бізнесові.
За словами секретаря міськради Володимира Воронова, найскладніше було залучити підприємців до участі в конкурсі. Із 350 зареєстрованих у місті підприємців таке бажання виявили лише 28.
Не дуже охоче ділилися підприємці й планами розвитку власної справи. Деякі навіть не розуміли, що таке бізнес-план. Тому ніхто не змагався одразу у всіх номінаціях. Але головне завдання конкурсу виконано – влада та бізнес продемонстрували взаємну зацікавленість у вирішенні місцевих соціально-економічних проблем.
Наступним кроком до зближення влади та підприємців буде створення в Мерефі бізнес-центру для надання навчальних та інформаційно-консалтинґових послуг. Але, як завжди, каменем спотикання є фінансування. Мереф’янська міська рада виділяє для центру приміщення площею 53 кв. м у своєму новому будинку (центр буде звільнений від орендної плати та оплати комунальних послуг), телефонну лінію, оплачує доступ до мережі Інтернет, безкоштовно розміщує рекламу центру в тижневику “Мереф’янські вісті”. Складніше з придбанням меблів, оргтехніки та інформаційних матеріалів. Питання щодо зарплати штатним співробітникам, спеціалістам та тренерам поки що теж лишається відкритим. Ведеться пошук внутрішніх ресурсів та спонсорів.
Як один із варіантів залучення коштів розглядається можливість роботи центру частково на комерційній основі. Наприклад, проведення тренінґів на замовлення підприємців, занять із основ маркетинґу, менеджменту, бухгалтерії, уроків комп’ютерної грамотності для учнів випускних класів середніх шкіл тощо.
Детальна інформація
Ольга Калашник
редактор тижневика “Мереф’янські вісті”
Тел.: (057) 748-3369;
Володимир Воронов
секретар міської ради м. Мерефа
Тел.: (057)748-4545, 748-4645
Немає коментарів:
Дописати коментар