Джеррі Хембд та Вільям Андерсен, Університет Вісконсіну
Проблема:
Багато громад намагаються зберегти свої конкурентні переваги в умовах глобальної ринкової економіки, яка постійно змінюється. Ось чому керівництву громад слід розробити обґрунтовану стратегію розвитку з метою забезпечення сталого добробуту, а іноді навіть виживання. Щоб впровадити такі стратегії, громади стикаються з такими задачами як розробка бачення, планів та політики розвитку, залучення зовнішнього фінансування, наймання на роботу та підготовка лідерів громади, створення партнерств та запровадження спільних ініціатив економічного розвитку. Такі види робіт, в свою чергу, безпосередньо пов‘язані зі здатністю громад сприяти бюджетним та приватним інвестиціям, створювати можливості для працевлаштування, підвищувати рівень доходів та зменшувати бідність.
Проте, перед тим, як вдаватися до дій, спрямованих на економічний розвиток, надзвичайно важливо усвідомлювати, чи готова громада до такого кроку. Багато громад беруться за таку справу без належної попередньої підготовки: вони не повністю усвідомлюють, з якою ситуацією їм доведеться зіткнутися, не знають, які є інші учасники та види діяльності з економічного розвитку, і вони не витрачають достатньо часу для створення логічної та продуманої стратегії.
Це призводить до непродуктивних – часом і зовсім протилежних бажаному результату – короткотермінових дій в ім‘я економічного розвитку. Такі короткотермінові дії можуть, в свою чергу, створити довготермінові другорядні та неочікувані наслідки, які продовжують або погіршують початковий стан. В кінцевому випадку це приводить до замкнутого кола, коли розчарування результатами дезорієнтує громадськість і віддаляє потенційних партнерів, котрі тепер менш охоче підтримують ініціативи з подальшого економічного розвитку. Ось чому перший крок, який повинні зробити громади в плані економічного розвитку, це оцінка своєї готовності.
ОПИС ЗАПРОПОНОВАНОГО ІНСТРУМЕНТУ
Інструмент "Складові розвитку громади та її економіки" створений для того, щоб бути орієнтиром для організованих груп громадськості під час роботи з підготовки економічного розвитку громади. Він розроблений за моделлю "Складові частини розвитку громади" Нейендорфа1 , де йдеться про те, що слід створити ключові складові елементи перед тим, як почати розробляти стратегії та плани дій.
Цей інструмент складається з трьох компонентів: 1) Розуміння ситуації, 2) Аналіз наявних можливостей і 3) Формулювання відповіді (Див. Схему 1).
Схема 1. Складові економічного розвитку
Кожен компонент відсилає користувача до низки питань, призначених для того, щоб на них дали відповіді групи громадськості2. Цілим громадським групам пропонується розглянути такі питання на початкових стадіях процесу економічного розвитку задовго до того, як братися за ту чи іншу дію. Це є чудовим засобом допомогти громаді перевірити, чи готова вона до дії, чи ні. Це є той суттєвий крок, про який часто забувають.
1. Розуміння ситуації
Цей інструмент дає можливість користувачам пройти весь процес, який допомагає зрозуміти, чи громада готова до дії. Перш за все, задаються питання, що допомагають громадським групам визначити, чи вони дійсно повністю розуміють наявну ситуацію:
Чи є на місцевому рівні зацікавленість в цьому питанні, ініціативі чи можливості?
В кого є зацікавленість, і які групи інтересів вони представляють?
Хто висуває питання і чому?
Чи існують формальні групи або організації у вашій громаді, котрі несуть, або вважається, що вони несуть, відповідальність за цю сферу?
До якої міри основне питання розуміє громада і ті, хто відповідає за цю сферу?
Чи має громада достатньо знань, інформації і даних для базового розуміння цього питання?
Чи є це питання новим, чи воно вже обговорювалося раніше?
Чи це є новий погляд на стару ідею?
Чи існують різні або протилежні погляди на природу питання або на потребу у відповіді?
Чи відповідь на питання потрібно давати зараз, чи буде можливим та доцільним приділити цьому питанню більший час?
Чи це питання має місцеве значення, чи зацікавленість у ньому є в ширших колах?
Чи визначається воно географічними чи політичними рамками?
Чи існує в громаді взаєморозуміння щодо даного питання, ініціативи чи можливості?
Чи можливе порозумітися і чи є це бажаним?
2. Аналіз наявних можливостей
Якщо ті, хто користується цим інструментарієм, вважають, що вони адекватно розуміють ситуацію, тоді за допомогою наступних питань можна визначити можливості громади:
Які пропонуються програми та послуги?
Які ключові особи працюють в цій сфері?
Чи є потенційні джерела фінансування?
Якими є ваші власні знання й досвід у цій сфері?
Кого слід залучати на місцевому, регіональному або державному рівні?
Яким є попередній досвід з економічного розвитку у тих, кого залучатимуть до роботи?
Які є наявні ресурси для того, щоб вирішити питання (колеги, спеціалісти, веб-сайти, інструментарій, навчання тощо)?
3. Формулювання відповіді
Нарешті, якщо ті, хто користується цим інструментом, вважають, що громада має можливість правильно підійти до вирішення питання, то цей інструмент за допомогою наступних питань дає їм можливість уважно визначити, як це робити:
"Зараз" чи "ніколи", чи "пізніше": Чи це питання потребує негайного вирішення, чи може бути вирішеними трохи пізніше, чи його можна взагалі не вирішувати? Часом бездіяльність є якраз саме те, що потрібно робити.
Як ви вимірюватимете вплив і представлятимете його?
Як ви донесете до розуміння інших зацікавлених сторін значення своєї участі?
Як зацікавлені сторони сприйматимуть вашу участь?
З ким ви співпрацюватимете?
Скільки часу та зусиль ви бажаєте приділити цьому питанню?
Якою буде ваша роль: збирати людей, виступати лідером чи посередником?
Як з часом може змінитися ваша роль?
Чи потрібна вам стратегія припинення проекту?
Якою є ваша стратегія припинення проекту?
Цім питанням варто приділити увагу до того, як громада буде робити якійсь кроки щодо економічного розвитку. Важливо пересвідчитися, що обрано вірний спосіб впровадження, і що цей спосіб має підтримку громади, і що громада має можливість зробити проект успішним і підтримувати його таким протягом певного часу.
ЯК ВИКОРИСТОВУВАТИ ІНСТРУМЕНТ
Інструмент складових розвитку громади та її економіки створений для організованих груп громадськості, які зацікавлені у більш активній роботі з економічного розвитку. Цей інструмент простий і його легко використовувати навіть особам, що не мають спеціальної підготовки чи навичок. Він створений таким чином, що може бути застосований в різних умовах економічного розвитку і може легко використовуватися лідерами громад у всьому світі.
Перед тим, як виконувати дії, спрямовані на впровадження, першим кроком повинно бути проведення зустрічі ключових зацікавлених сторін для визначення, чи наявні ті складові процесу, які визначають готовність громади. Дуже важливо пересвідчитися, що заохочено та запрошено до участі в зустрічі потрібних людей. Для того, щоб така важлива зустріч була продуктивною, необхідно залучити освітні ресурси або досвідченого ведучого, який вміє вести зустрічі та досягати консенсусу.
Відтак робоча група збирається для обговорення питань, зазначених в розділі "Розуміння ситуації". Якщо група вирішить, що необхідно призупинити процес для того, щоб відповісти на питання, що обговорюється, це слід зробити. Наприклад, якщо проект не має великої підтримки в громаді, тоді, можливо, потрібно провести ряд заходів для ознайомлення громадськості з ним перед тим як рухатися далі.
Якщо група впевнена, що дійсно розуміє ситуацію, що склалася, вона може переходити до розділу "Аналіз наявних можливостей", де вона далі працює над самооцінкою. Під час її проведення, може виявитися, що у громади немає керівництва, яке в змозі робити кроки для її економічного розвитку, і в такому випадку потрібно розробити програму лідерства. Група не повинна рухатися далі, поки вона не пересвідчиться, що має можливості для керівництва та підтримки успішного проекту.
Якщо група пересвідчиться, що громада має необхідні можливості, вона може перейти до питань розділу "Формулювання відповіді". Обговорення способу, в який дається відповідь, є важливим кроком, і часто такий крок недооцінюють. Група спочатку визначає, чи їй потрібно давати відповідь. Можливо виникне потреба для тої чи іншої дії, але інша група виявиться більш здатною до такої дії. Якщо група погоджується, що проект їй підходить, то в такому випадку їй слід розглянути весь перелік питань, включно з такими як з ким потрібно співпрацювати, скільки часу вона може виділити на проект, і чи потрібна стратегія припинення проекту.
В ідеалі такий інструмент використовується для групових занять з ретельно відібраною аудиторією, яка складається з основних зацікавлених сторін громади. Проте таким інструментом може також скористатися і окрема особа, яка з власної ініціативи хоче оцінити відносну готовність громади. Такою особою може бути посадовець органу влади або начальник відділу економічного розвитку (Для прикладу див. матеріал, поданий нижче).Ситуативне дослідження селище Восокі, штат Вісконсін
Шон Каскі (Shawn Kaskie), спеціаліст з розвитку ресурсів громад, який працює у службі інновацій, просвітництва та тренінгів Університету Штату Вісконсін, використав інструмент складових частин у селищі Восокі у штаті Вісконсін. Невелика громада протягом останніх 20 років відчувала зменшення населення та доходів. В результаті лідери громади створили Комітет економічного розвитку Восокі (WEDC) з метою відродження громади та центральної частини селища.
На початку діяльності комітету п. Каскі використав складові розвитку громади та її економіки. Протягом такого процесу самооцінки комітет попросив додаткової інформації про громаду. Така пауза в процесі планування дала можливість п. Каскі використати два додаткових інструменти: Аналіз торгових зон (щоб допомогти громаді зрозуміти свою базу споживачів та потенційні нові ринки); та Індекс готовності громади до економічного розвитку (щоб допомогти громаді зрозуміти, чи готова вона до дій, спрямованих на економічний розвиток) (Див. у цій збірці).
Після роботи з кожною складовою комітет став більш підготовленим для того, щоб давати рекомендації щодо розробки політики. Каскі надавав допомогу у процесі стратегічного планування з залученням восьми груп зацікавлених сторін на восьми зустрічах, участь в яких взяли понад 50 мешканців. В результаті стратегічний план було затверджено селищною радою. На даний час селище вже впровадило дії, які в стратегічному плані мали найвищий пріоритет, включно з такими заохочувальними програмами як відновлення фасадів будинків у центрі селища та покращення паркувальних поза зоною вулиць. В даний час селище працює над зруйнованими районами, будує нове доступне житло і надає гранти на освіту з метою утримання молодого покоління – всі ці дії були прописані в стратегічному плані розвитку селища.
В результаті лідери громади почали краще розуміти свою громаду, її можливості задовольняти свої потреби і мати правильну стратегію. Каскі каже: “Нова організація тепер має поінформованих та досвідчених лідерів, що розуміються на економічному розвитку малих громад, і які мають спільне бачення, що дає їм можливість пояснювати значення своїх дій на місцевому рівні і на конкурентній основі залучати зовнішні ресурси".
Один учасник процесу стратегічного планування зазначив: "Зусилля п. Каскі були повчальними та скерували роботу членів Комітету економічного розвитку Високі, а також змусили їх зрозуміти значення процесу планування та впровадження. Я багато дізнався про масштаби та глибину процесів економічного розвитку, про те, як потрібно це нашому селищу, і яке значення має планування для успішного економічного розвитку".
ЯКІ НЕОБХІДНО СТВОРИТИ УМОВИ ДЛЯ НАЙЕФЕКТИВНІШОЇ РОБОТИ ІНСТРУМЕНТУ
Цей інструмент може застосовуватися практично в кожній ситуації, коли організовані групи громадськості приступають до роботи з економічного розвитку. Для найбільшого ефекту, цей інструмент слід застосовувати якомога раніше на стадії планування, щоб отримати найбільшу користь від процесу самооцінки.
Напевно найефективнішим цей процес є тоді, коли доводиться працювати з громадами, які тільки почали цікавитися економічним розвитком, або з тими, в яких цей процес не був вдалим в минулому, або які занепадали і потребують поштовху для змін на краще. Дуже часто такі громади беруться за справу без належної підготовки. Багато громад просто копіюють те, що принесло успіх іншим, незалежно від того, наскільки доцільними такі дії можуть бути для своєї громади. Є громади, що починають працювати без дослідження можливих варіантів. Всі ці громади тільки би виграли від того, що з самого початку провели цей простий процес самооцінки.
Більш досвідчені громади з готовими напрацюваннями в розробці стратегій економічного розвитку можуть також мати користь від цього інструменту. Такі зрілі громади можуть переглядати складові розвитку громади та її економіки або час від часу, або тоді, коли вони стикаються з новими обставинами, або коли вони збираються втілювати нові стратегії чи види діяльності.
ІНШІ ІНСТРУМЕНТИ, ЩО ДОПОВНЮЮТЬ ЦЕЙ ІНСТРУМЕНТ
Існує низка інших інструментів діагностичного напрямку, які легко доповнюють інструменти складових розвитку громади та її економіки. На деякі з питань самооцінки можна дати відповідь лише за допомогою спостережень за умовами на настроями в громаді, а на інші – за допомогою ретельного аналізу. Наприклад, для того, щоб допомогти лідерам громад визначити, чи готові вони до дій, їм пропонують застосувати Індекс готовності громади до економічного розвитку (Див. у цій збірці), який є більш складним і таким, що вимагає більше часу, інструментом, що підходить для багатьох організованих груп громадськості.
Якщо група відчуває, що вона розуміє ситуацію, що її громада має можливості діяти, і що діяти є доцільним, то це означає, що настав час діяти. Тоді група розробляє план дій і вибирає найоптимальніші кроки. Деякі з цих інструментів для дій представлені в даній збірці. Інші інструменти можна знайти англійською мовою на веб-сайті "Інструментарій розвитку громад та їх економік" [Community and Economic Development Tool Box], який розроблений Відділом дорадництва Університету штату Вісконсін та Групою підготовки економічного розвитку громади (http://www2.uwsuper.edu/cedpt/index.htm), або його можна розробити з метою вирішення конкретного питання самостійно самою групою або командою зовнішніх консультантів.
Інструмент складових розвитку громади та її економіки допомагає започаткувати міцний, ефективний та тривалий діалог між зацікавленими сторонами, які представляють громадський та приватний сектор. Це, в свою чергу, допомагає забезпечити готовність громади до дій, спрямованих на сталий економічний розвиток, і які мають повну підтримку основних зацікавлених сторін та громадськості.
1 Shaffer, Ron, Steve Deller, and Dave Marcouiller, Community Economics: Linking Theory and Practice (Ames, Iowa: Blackwell Publishing, 2004), 225-226.
2 Цей процес схожий на Сократівський метод навчання. Сократівський метод названий в честь Сократа (470-399 до Н.Е.), античного грецького філософа та вчителя, який за основу своєї навчальної діяльності брав чіткий процес постановки продуманих питань. Сократ вважав, що процес постановки продуманих питань призведе до істини. Платон про нього говорив: “…Сократ робитиме те, що він завжди робить – не відповідає сам, а бере і розкладає на частинки відповіді інших.” (Платон, Республіка, переклад Benjamin Jowett (New York: Random House), 19.)
Немає коментарів:
Дописати коментар