Сьогодні, як і за радянських часів, у структурі виконкомів більшості міст продовжують існувати відділи та управління економіки. Однак в умовах демократії та багатоукладної ринкової економіки ці підрозділи, як і органи місцевого самоврядування в цілому, фактично, не володіють реальними важелями управління діяльністю місцевих підприємств. Як показує досвід місцевого самоврядування країн з розвинутою ринковою економікою, природною функцією органів місцевого самоврядування в цих умовах є не управління економікою міста, а управління місцевим економічним роз витком своєї території, в розумінні створення і підтримання сприятливих умов для розвитку місцевого бізнесу та для залучення зовнішніх інвестицій. Виконання цієї функції потребує, однак, інших підходів і потребує створення в структурі виконкому спеціального структурного підрозділу та організації його роботи на нових, відмінних принципах.
Особливості підрозділу з питань місцевого економічного розвитку
Важливим елементом процесу підготовки до стратегічного планування місцевого економічного розвитку або, принаймні, до його втілення є створення в структурі міської влади професійної команди, яка буде рухати процес планування та в подальшому бути відповідальною за реалізацію та моніторинг.
У довгостроковій перспективі така команда забезпечить спрямований підхід до створення робочих місць у приватному секторі, зростання економічного добробуту громади, а також розвиток навичок і потенціалу працівників міської влади, залучених до роботи у сфері місцевого економічного розвитку.
Ця команда має бути організована в окремий підрозділ з економічного розвитку – відділ, управління чи департамент (далі – ПЕР).
Створення такого надійного та ефективного підрозділу є перевіреним способом, завдяки якому органи місцевого самоврядування можуть зосередити увагу та координацію на сприянні створенню робочих місць та економічному зростанні в їхніх громадах. Це довгострокова інвестиція з боку міста з метою підвищення його здатності залучати ресурси (підприємців, мешканців, установи, фінанси, капітал, знання тощо), необхідні для економічного розвитку, та узгоджено їх використовувати. Звичайно, міська влада може добре функціонувати і без ПЕР, але якщо місто сподівається успішно конкурувати з іншими містами своєї країни та Європи за ресурси та інвестиції, такий підрозділ необхідний.
Як виглядає надійний та ефективний ПЕР? Форма та розмір ПЕР може значно відрізнятися від міста до міста залежно від кількості населення, наявних ресурсів та стратегічного бачення завдань економічного розвитку міста, але основні функції будь-якого ПЕР завжди залишаються тими самими.
Кожен ПЕР повинен мати керівника, безпосередньо підзвітного міському голові. Така структура важлива, оскільки в управлінні діяльністю з місцевого економічного розвитку (такою як переговори з безпосередніми іноземними інвесторами) необхідні швидкі рішення на найвищому рівні, і якщо керівник не може досить швидко отримати таке рішення з причини недостатньої комунікації з мером, місто може втратити певні можливості, якими скористається інше місто, регіон чи країна.
Кожен ПЕР має зосереджувати свою діяльність на таких сферах:
Стратегічне планування та менеджмент проектів
Створення, адміністрування, підтримка та актуалізація стратегічного плану економічного розвитку
Збирання, оцінка та зберігання аналітичних матеріалів, включаючи профіль громади, результати вивчення думки підприємців, опитування населення та SWOT- аналіз
Менеджмент та моніторинг впровадження стратегічного плану
Адміністрування бази даних проектів стратегічного плану
Започаткування, відбір та розробка нових проектів
Менеджмент проектів
Узгодження виділення коштів на їх впровадження з фінансовими органами
Оцінка проектів та ефекту від їхнього впровадження
Маркетинг міста та комунікації з партнерами
Розробка, адміністрування та здійснення загальної маркетингової стратегії міста
Розробка та адміністрування уніфікованого стилю презентаційних матеріалів міста
Розробка маркетингових і рекламних матеріалів
Презентація напрямків розвитку громади партнерам
Організація участі та презентації міста у відповідних заходах, торгівельних ярмарках та виставках
Цільовий пошук та встановлення контактів з потенційними інвесторами, установами та організаціями, завдяки яким громада зможе досягти стратегічних цілей
Фінансування проектів з економічного розвитку
Визначення й оцінка потенційних зовнішніх джерел фінансування (банки, міжнародні донори та проекти, уряд тощо) для здійснення проектів
Встановлення зв’язків з представниками зовнішніх джерел фінансування
Розробка матеріалів, необхідних для подання заявок на отримання фінансування
Розгляд умов отримання фінансування
Участь у процесі підготовки і затвердження бюджету з метою виділення ресурсів, необхідних для відповідного забезпечення пріоритетних проектів
Фінансова оцінка та аудит виконання проектів
Підтримка бізнесу та інвестицій
Координація дій з підтримки бізнесу та інвестицій
Презентація напрямків розвитку громади партнерам
Функція посередника між підприємцями та місцевою владою
Співпраця з організаціями, що підтримують бізнес
Замовлення розробки карт, проектування будівель та відведення землі для бізнесу – адміністрування бази даних майна для бізнесу
Адміністрування інформаційних послуг для бізнесу
Розвиток людських ресурсів та навчання і перенавчання робочої сили
Врахування поточних та очікуваних потреб бізнесової громади, координація зв’язків між підрозділами міської влади, що відповідають за сферу освіти та трудових ресурсів, з ВУЗами та школами, а також професійними агенціями з метою залучення та/або розвитку більш кваліфікованої робочої сили в місті
Регіональна співпраця та зовнішні стосунки
Координація роботи, яка стосується економічного розвитку, з установами та організаціями на регіональному та національному рівні
Налагодження та підтримка зв’язків з іноземними організаціями, донорами та інвесторами
Участь у впровадженні маркетингових стратегій регіону та держави
Туризм (за вибором)
Координація заходів, пов’язаних з туристичною галуззю
Участь у зустрічах організацій з підтримки туризму
Підтримка здійснення туристичних проектів третіми сторонами
Менеджмент здійснення туристичних проектів, ініційованих або фінансованих містом
В дуже малих містах може бути лише одна або дві особи, які відповідатимуть за всі ці важливі функції. В більших містах ПЕР може бути повніше забезпечений персоналом, з одним чи кількома працівниками, що займатимуться кожною сферою, та додатковим персоналом для адміністративної підтримки роботи офісу. Незалежно від того, велике місто чи мале, важливо пам’ятати, що особи, які працюють у ПЕР, зокрема керівник, не обов’язково мають бути фахівцями в одній з зазначених сфер. Насправді кваліфіковані професіонали з економічного розвитку – універсали, а не вузькоспеціалізовані фахівці. Вони лише повинні бути обізнані достатньо, щоб переконливо спілкуватися з підприємцем, інженером-будівельником, журналістом, іноземним інвестором, міським головою та депутатами, або з малозабезпеченим чи безробітним. Тому часто практикою є залучення «свіжих» людей до роботи в ПЕР, бажано з приватного сектору. Ці особи мають поєднувати професійний досвід та освітню базу, які якнайкраще допомагають команді з економічного розвитку працювати з різноманітними питаннями, що виникають у процесі місцевого економічного розвитку.
Нижче подано рекомендовану організаційну структуру ПЕР з мінімальною кількістю потрібного персоналу для міста з населенням 35 000 – 100 000 мешканців.
Важливо, щоб кожен працівник ПЕР мав комп’ютер з програмним забезпеченням Microsoft та доступом до Інтернету. Важливо також придбати Географічну інформаційну систему (GIS), за допомогою якої інформаційний менеджер зможе точно позначати та відслідковувати землі та будівлі комунальної власності, які можуть бути ресурсом для економічного розвитку.
Як створити підрозділ з місцевого економічного розвитку
Багато міст уже мають те, що вважається підрозділами з економічного розвитку, чи фахівців, відповідальних за питання економіки. У таких випадках важливо, щоб місто провело оцінку своїх нинішніх дій з економічного розвитку та визначило рівень відповідності існуючої структури цілям створення робочих місць та підвищення економічного добробуту. Якщо такої відповідності немає, містові слід провести реструктуризацію підрозділу, скориставшись найкращими європейськими та світовими практиками, які описано в інструментарії.
Нижче подається перелік рекомендованих кроків реорганізації чи створення успішного підрозділу з економічного розвитку. Більшість з цих кроків буде здійснено керівником ПЕР після прийняття його на роботу.
Кроки до успіху
Розробка чіткої місії міста стосовно економічного розвитку. Якщо місто збирається розпочати стратегічне планування економічного розвитку, цей процес надасть можливість широкого обговорення, в результаті якого буде сформульовано місію, спільну для всієї громади.
Перегляд функцій економічного розвитку, які зараз виконуються структурами міської влади.
Визначення людських і фінансових ресурсів, наявних для ПЕР. Цей крок допоможе виявити ресурси для забезпечення місії і в багатьох аспектах визначить майбутні обсяги роботи й можливості ПЕР.
Розробка завдань для нового/реорганізованого підрозділу з економічного розвитку та визначення ресурсів, необхідних для виконання завдань.
Призначення керівника, який візьме на роботу інших працівників, що займатимуться конкретною роботою лише і саме в цьому підрозділі. Оскільки працівники, які відповідають сучасним вимогам до роботи в такому підрозділі, зазвичай недешево коштують на ринку праці, слід передбачити можливості залучення відповідних ресурсів для їхнього залучення і утримання на службі громаді.
Встановлення критеріїв визначення результативності заходів. Зазвичай безпосереднім результатом ініціатив з економічного розвитку може бути збільшення кількості робочих місць у приватному секторі або нових підприємств. Якщо це можливо, слід поставити оплату праці персоналу ПЕР у залежність від результативності та успішності роботи.
Встановлення чітких взаємозв’язків з іншими підрозділами міськвиконкому, відповідальними зокрема за планування, транспорт, комунальні послуги. В ідеалі всі ці служби повинні діяти в межах пріоритетів, визначених ПЕР.
Розробка і початок виконання плану навчання персоналу ПЕР. Управління місцевим економічним розвитком – це професія, яка не стоїть на місці. Тому без спеціалізованих тренінгів з найновіших технологій місцевого економічного розвитку ПЕР втратить свою конкурентоспроможність. Слід пам’ятати, що рівень і навички команди ПЕР в багатьох аспектах зумовлює майбутнє економічне зростання громади.
Промоція діяльності ПЕР у громаді. Діяльність підрозділу з економічного розвитку не повинна бути невидимою. Для міста іноді нелегко виділити відповідні ресурси на функціонування ПЕР, тому й громадяни, і представники влади мають знати, що відбувається з цими ресурсами і які успіхи сталися завдяки діяльності ПЕР.
Надання щорічних звітів міській раді про успіхи та досягнення ПЕР. Більш регулярні проміжні звіти можуть подаватися один раз на 2 – 3 місяці.
Ефективність такої діяльності з управління економічним розвитком міста доведена багаторічною практикою муніципалітетів країн Європи та Північної Америки.
ОРГАНІЗАЦІЯ МІСЦЕВОГО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ: З ДОСВІДУ РОБОТИ БЕРМАН ГРУП
Одним з найбільших пріоритетів для проекту «ЕРУМ» є створення в містах-учасниках проекту підрозділу з економічного розвитку (ПЕР) у структурі міськвиконкому. В цьому підрозділі будуть зосереджуватися й координуватися всі програми, пов’язані з економічним розвитком. Підрозділи з економічного розвитку за підтримки міської влади, які створюються в українських містах, з‘являються дуже вчасно, враховуючи теперішній стан української економіки, а також наявних у містах людських і бюджетних ресурсів.
Проте існує декілька альтернативних організаційних форм, які можуть бути прийнятними протягом наступних 5-10 років по мірі активізації та більшого залучення бізнесових груп до діяльності з економічного розвитку міст. Тут ми хочемо висловити свої пропозицій на майбутнє щодо альтернативних підходів до організації надання послуг з місцевого економічного розвитку, які широко застосовуються органами місцевого самоврядування у США та Західній Європі.
Економічний розвиток вже 50 років визнається як необхідна діяльність американських міст. Хоча майже всі міста розпочали таку діяльність у 1960-х, створивши підрозділи з економічного розвитку, які фінансувалися з міського бюджету й підпорядковувалися міській владі, альтернативні форми почали розвиватися в 1970-80-х, і сьогодні міста мають багато варіантів для того, щоб ефективно конкурувати між собою в питаннях утримання бізнесу, залучення інвестицій та створення робочих місць. Ці альтернативи підкреслюють важливість постійного партнерства між міською владою та приватним бізнесом з метою забезпечення надійних, актуальних і комплексних послуг з економічного розвитку.
Одним із прикладів такої організації є громадська неприбуткова структура, яка фінансується спільно містом і бізнесовою громадою - публічно-приватне партнерство (ППП). Члени ради партнерства, які представляють приватний сектор, часто обираються Торговельною палатою, а тих, хто представлятиме інтереси муніципалітету, призначають мер і міська рада. Оскільки ППП є неурядовою організацією, на нього не поширюються урядові обмеження щодо специфіки діяльності чи прийняття персоналу на роботу. Таким чином воно має більший ступінь гнучкості у наданні послуг з економічного розвитку, зокрема щодо фінансування, маркетингу та підготовки земельних площ. Такий підхід став улюбленим інструментом для міст у США.
Інший варіант полягає в створенні агенції розвитку як публічної корпорації, яка організаційно є підрозділом міської влади і повністю фінансується з коштів міського бюджету, обсяг яких не може змінювати своїми рішеннями міська рада. В такому підрозділі є рада директорів, яка складається з представників місцевих бізнес-організацій та осіб, призначених міською радою. Джерела коштів на його утримання часто встановлюються місцевим законодавством як постійні за рахунок певних податкових надходжень.
Третім альтернативним варіантом є повне виведення послуг з економічного розвитку зі структури міської влади й делегування функцій з управління ними місцевій торговельно-промисловій палаті або іншій групі лідерів бізнесової громади, якою часто є рада підприємців. Ця організація фінансується головним чином з приватного сектору. Роль міста при цьому обмежується фінансовим внеском у діяльність організації.
Приклади.
1. Комсомольськ, Україна: Створення муніципального офісу економічного розвитку для сприяння економічному зростанню та створенню робочих місць у приватному секторі
Проблема
Під час розробки проекту Стратегічного плану соціально-економічного розвитку міста на 2002-2006р.р було проведено SWOT- аналіз, який засвідчив, що найбільш слабкими сторонами міста є:
монопрофільність економіки міста, висока залежність міста від діяльності ВАТ „Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат”;
низька динаміка розвитку підприємництва, недостатньо розвинута інфраструктура бізнес-послуг, нерозвиненість індустрії будівельних послуг.
Виходячи з цього, базовим напрямком розвитку було визначено поступовий відхід від повної залежності від містоутворюючого підприємства й створення умов для диверсифікації економіки території з урахуванням її природно-ресурсних та інших зовнішніх можливостей і прагнень громади.
Задля успішних результатів роботи в цьому напрямку було заплановано зробити наступне:
Створити середовище, сприятливе для розвитку приватного підприємництва. Сформувати осередки високодохідного бізнесу. Залучити зовнішні інвестиції та розвинути трудові ресурси відповідно до потреб міста.
Розвинути ринкову інфраструктуру, банківську та консалтингову систему, організації що сприяють підвищенню ділової активності у місті.
Сформувати раціональну політику економічного розвитку та підтримки життєздатних підприємств. Проведення ефективної диверсифікації виробництва для поступового відходу від монопрофільності.
З появою нових завдань, які постали перед виконкомом міста, виникла необхідність реформування Управління економічного розвитку.
Що було зроблене
Для реалізації стратегії та забезпечення економічного розвитку в жовтні 2002 році удосконалюється структура Управління економічного розвитку (УЕР) виконавчого комітету Комсомольської міської ради.
Структуру УЕР було оновлено з урахуванням наступного:
здатності до реалізації визначеного базового напрямку розвитку міста;
пріоритетів розвитку економіки міста на плановий період;
можливостей в перспективі виконувати задачі стратегічного плану, що можуть коригуватися.
Місію управління було сформульовано наступним чином: вироблення політики виробничо-економічного розвитку міста та залучення інвестицій і розвитку підприємництва для підвищення доходів та зайнятості населення.
Після реформування в структурі управління працюють шість відділів. Нижче наведено розподіл головних завдань між відділами управління, а також кількість працівників кожного відділу.
Відділ економічного аналізу та планування (3 працівника)
аналіз фінансово-господарської діяльності підприємств середнього бізнесу,
динаміки та тенденцій їх розвитку;
аналіз надходжень до бюджету від малого підприємництва, структури працюючих; розробка презентаційних матеріалів про економіку міста;
аналіз закладів бюджетної сфери для визначення резервів економії;
аналіз діяльності комунальних підприємств;
розрахунок ставок місцевих податків та зборів.
Відділ реєстрації суб’єктів господарювання та розвитку малого бізнесу (3працівника)
реєстраційні дії;
розробка програм розвитку підприємництва;
координація роботи зацікавлених сторін для запровадження сприятливої місцевої економічної політики;
реалізація регуляторної політики;
прогнозування та пропозиції щодо вдосконалення місцевого середовища для розвитку малого бізнесу;
Відділ інвестицій та міжнародної діяльності (3 працівника)
сприяння інвестиційним процесам в економічній сфері міста;
сприяння міжнародній діяльності суб’єктів підприємництва;
розвиток ділового та фестивального туризму.
Відділ споживчого ринку (2 працівника)
аналіз стану споживчого ринку, пропозиції та прогноз;
методична та консультативна допомога суб’єктам підприємницької діяльності у сфері послуг;
моніторинг цін на товари ті послуги;
сприяння заходам що підвищують рівень обслуговування населення міста.
Відділ захисту прав споживачів (2 працівника)
забезпечення прав споживачів на якісні товари та послуги.
Відділ удосконалення дозвільних процедур та реалізації регуляторної політики (2 працівника)
спрощення та скорочення дозвільної процедури для суб’єктів господарювання у сфері господарської діяльності.
Умовою успішної реалізації пріоритетних стратегічних напрямків є розвиток партнерства місцевих органів влади з діючими у місті Фондом підтримки підприємництва та інформаційно-консультаційним центром для підприємців, громадськими організаціями „Спілка підприємців Комсомольська” та „Асоціація роботодавців Комсомольська”, а також підтримка створення інших організацій сприяння бізнесу.
Результати
Виконання Управлінням місії та завдань стратегічного плану сприяло позитивним тенденціям в підприємницькому середовищі м. Комсомольська:
в сфері малого та середнього бізнесу працюють 4600 осіб (для порівняння на Полтавському гірничо-збагачувальному комбінаті -9980 осіб);
частка надходжень до міського бюджету тільки від підприємців фізичних осіб за останні 3 роки збільшилась з 2,1% до 4,3%.
Контактна інформація:
Ірина Ковра, Начальник управління економічного розвитку, м. Комсомольськ,
Адреса: вул. Миру, 24, кв. 207, 39800, м. Комсомольськ, Полтавська обл..
Teл. +380 5348 31964
Електронна пошта: sep@komsomolsk.org.ua
На початок
2. Чугуїв, Україна: Створення відділу економічного розвитку задля виконання нових завдань стратегічного плану
Проблема
Місто Чугуїв Харківської області розпочало розробку стратегічного плану економічного розвитку в 2001 році. Співробітники існуючих відділів управлінь економіки виконкому були фізично не спроможні в повному обсязі виконувати додаткові обов’язки, пов’язані зі стратегічним плануванням. Виникла необхідність у створенні нового відділу економічного розвитку, який допоміг би спрямувати розробку та впровадження стратегічного плану.
Що було зроблене
За підтримки Програми «Харківське партнерство», що фінансувалося АМР США, місто створило у виконкомі новий відділ економічного розвитку з широкими функціями.
Серед основних функцій відділу було наступне:
організація процесу стратегічного планування,
підготовка аналітичних матеріалів, прогнозів розвитку території
моніторинг виконання плану,
підтримка місцевої бізнесової громади та співпраця з нею,
створення центру видачі підприємцям дозвільних документів,
ініціювання кампанії зв’язків з громадськістю для висвітлення діяльності та успіхів міста у сфері економічного розвитку,
створення та наповнення веб сайту міста,
розробка проекту аналізу інвестиційної привабливості міста,
координація та співпраці з міжнародними донорами та іноземними інвесторами.
Для роботи у відділі було залучено три особи: керівник відділу, та два фахівця відділу економіки. З трьох працівників відділу два з них не мали досвіду роботи у бюрократичних структурах, що додало до роботи відділу нових поглядів. В функції одного з фахівців входить все, що стосується роботи центру з видачі підприємцям дозвільних документів.
Результати
Новий відділ економічного розвитку забезпечив успішне спрямування стратегії економічного розвитку міста. Під час розробки стратегічного плану відділ проводив опитування з метою визначення пріоритетів громадян, думок і потреб представників бізнесу, а також досліджував економічний розвиток міста протягом останніх 5 років. Ця інформація була вирішальною для створення реалістичного плану економічного розвитку, який би підтримала громада.
Дієвим інструментом залучення представників громади Чугуєва і популяризації самого стратегічного плану стало проведення кампанії зв’язків з громадськістю, що проводилася з першого дня роботи над стратегією.
Зараз місто впроваджує свій стратегічний план, а новий відділ не лише координує та здійснює моніторинг впровадження, але й проводить тренінги для місцевих підприємців з тематики, що пов’язана з відкриттям власного бізнесу та надання якісних послуг клієнтам. Відділ співпрацює з багатьма проектами міжнародної технічної допомоги. Місто отримало декілька грантів на фінансування проектів. Проектом BIZPRO було надано технічну допомогу щодо створення центру видачі підприємцям дозвільних документів.
Працівниками відділу розроблені матеріали про інвестиційну привабливість міста. Було проведено переговори з декількома потенційними іноземними інвесторами, які розглядають можливість розміщення бізнесу в Чугуєві.
Створено веб сайт міста, який постійно наповнюється. Адреса сайту www.chuhuev.kharkov.com.
Надалі роботу відділу економічного розвитку планується сфокусувати не тільки на моніторингу реалізації стратегії розвитку міста. Відділ покликаний також сприяти реалізації міжнародних програм і проектів з питань соціально-економічного розвитку міста, налагоджувати зовнішньоекономічні зв'язки підприємств та організацій, бізнесменів. Також його робота спрямована на створення спільних з іноземними партнерами підприємств виробничої і соціальної інфраструктури, залучення інвестицій.
Робота зі стратегічного планування, співробітництво з міжнародними проектами дозволяє сформувати чиновників нового типу, здатних ініціювати та впроваджувати реформи, розробляти та реалізовувати стратегічні цілі, спрямовані на успішний розвиток територіальної громади.
Контактна інформація:
Анатолій Соловйов, радник з питань місцевого економічного розвитку проекту
Економічний розвиток українських міст (ЕРУМ)
Адреса: вул. Боричів Тік, 25, Київ, 04070
Тел.: +380-44-425-2232
Електронна пошта: asolovyov@erum.org.ua
Економічному розвиткові – новітні технології
Бюлетень "Партнери", число 10 (66), жовтень 2004
Інструментарій місцевого розвитку
Олена ГОЛІКОВА, “Партнери”, Харків
Диск “Чугуїв: вчора, сьогодні, завтра” випущено для прискорення місцевого економічного розвитку. Прикметно, що вперше новітні інформаційні технології використані не великим обласним центром, а містом обласного значення із населенням близько 37 тисяч.
Цей спільний пілотний проект Агентства муніципального розвитку Чугуєва, що на Харківщині, та Чугуївської міськради реалізований за підтримки Корпусу миру США.
Створення такого продукту є важливою частиною муніципального маркетинґу. Важливо, щоб інформаційні матеріали наголошували на особливих характеристиках і можливостях регіону. Місто Чугуїв – батьківщина видатного митця Іллі Рєпіна. Тут існує музей, проводяться міжнародні рєпінські пленери, які щороку збирають близько 6 тисяч туристів.
Тому цілий розділ на дискові присвячений саме цій тематиці. На думку розробників проекту, це дозволить розширити географію країн – учасниць пленерів, а отже, привабити більше відвідувачів до міста і дати прибуток місцевому бізнесові – і в такий спосіб наповнити міський бюджет, а також збільшити музейну колекцію.
На потенційних інвесторів розрахований розділ про економічний потенціал міста, де представлені головні галузі економіки Чугуєва, база даних підприємств міста, подані корисна контактна інформація, бізнес-пропозиції чугуївських підприємців, посилання на інтернет-ресурси тощо.
Вкрай важливою особливістю компакт-диску є кваліфікований переклад матеріалів ан-глійською мовою. Цей фактор сприятиме підвищенню іміджу міста в очах іноземних інвесторів.
Ще одна цікава особливість – детальна та зручна для іноземців карта, де показано, як знайти Україну, Харківську область, Чугуїв, та описані найзручніші маршрути і засоби сполучення.
В перспективі диск буде поповнюватися. Зокрема, передбачене розширення бази даних підприємств та розміщення на диску їхньої реклами.
Детальна інформація: Агентство муніципального розвитку Чугуєва
Тел. (05746) 412-91
assoc_led@kharkov.com
Немає коментарів:
Дописати коментар