Attention! Українська освіта!

1 вересня... Ця дата викликає занадто різноманітну гаму емоцій... Згадується хвилювання перед відкриттям таємниць Всесвіту, жаль від завершення літніх днів, під час яких доводилося як відпочивати, так і працювати, стрес від розуміння що знову цілий рік доведеться щоранку підійматися і виконувати одноманітні дії - навпомацки (бо очі ще відмовляються відкриватися, а підсвідомість протестує проти розставання з теплим ліжком) шукати ванну кімнату, вмиватися, чистити зуби і плентатися на кухню, щоб кинути щось на дно шлунку, який теж ще спить і зовсім не думає про роботу (а кинути треба, бо інакше після другого уроку шлунок почне перетравлювати сам себе, а голові буде зовсім не до засвоєння таблики множення, правил українського правопису чи причин початку Першої Світової Війни, яку спровокував якийсь принциповий сербський хлопака Гаврила...), після чого машинально вдягати шкільний одяг, брати ранець і плентатися до школи стежкою, яку ноги відшукували автоматично, навіть якщо очі ще спали... Мабуть саме ця одноманітність і вплинула на те, що в спогадах про школу домінують "сірі" картини того, як ми бажали аби це все швидше скінчилося...
І хоч були в шкільному житті і яскраві моменти, і улюблені вчителі, та зараз я розумію, що я не довірю своїх дітей нашим школам. Не довірю, бо не хочу щоб їм, як і мені, після школи довелося витрачати роки на те, щоб НАВЧИТИСЯ НЕ БОЯТИСЯ. Не хочу щоб вони витрачали роки на те, щоб НАВЧИТИСЯ ТВОРИТИ. Не хочу щоб якийсь "вчитель-троль" (а хоч один такий та й зустрічається майже кожному в шкільному житті) морально ламав мою дитину лише задля того, щоб отримати садистське задоволення від відчуття якоїсь примарної зверхності над беззахисною дитиною.
Звісно є і "інші" системи шкільного виховання, які, як стверджується, не ломають дітей, а спрямовані лише на те, щоб допомогти дітям розкрити свої здібності. Досить пристойний аналіз класичної і альтернативних систем розміщений на сайті громадського руху "Не Будь Байдужим!". Та все ж жодна з відомих моделей не викликає у мене довіри - скрізь домінує момент, що розвиток дитини буде залежати від особистості вчителя і дитина, так чи інакше, буде наслідувати вчителя. Тому я зроблю все, щоб самому виховувати своїх дітей. Виховувати на фундаменті свободи особистості, всіляко сприяючи ТВОРЧІЙ РЕАЛІЗАЦІЇ в тій сфері, до якої у дитини буде найбільший потяг, будь то спорт, природничі науки, мистецтво, фінанси чи будь-що інше. Я не буду змушувати дитину виконувати якийсь навчальний план, але буду пропонувати на вибір різні можливості розвитку. Якщо дитина буде хотіти відвідувати звичайну школу - нехай відвідує, не хоче - не треба, є спортивні, художні і музичні школи, є різні технічні гуртки, мовні курси і багато інших можливостей, зрештою є батьки, які можуть в домашніх умовах створити фантастичні умови для творчого розвитку особистості (звісно якщо батьки самі вміють НЕ БОЯТИСЯ)!
Мені можуть заперечити, що дитина без свідоцтва про освіту державного зразка не зможе вступити в ВУЗ і зробити професійну кар'єру. А я питаю - а нащо воно треба?! У нас мільйони людей мають дипломи про вищу освіту, і що, вища освіта робить людей успішними і щасливими? Може якийсь відсоток, який зміг вгадати з вибором заняття по-душі, але більшість не розуміє свого місця в житті, не може реалізуватися! На роботу вони ходять, як і в школу, лише тому, що так треба, але аж ніяк не тому, що їм подобається те, чим вони займаються! Такі люди втомлюються від роботи, повертаються додому спустошеними - у них в кращому випадку не вистачає енергії на стосунки в родині, в гіршому - приносять додому негативну енергію. Через неспроможність хоча б когось одного з подружньої пари до самореалізації страждає вся родина. Це веде до постійних стресів, нервозів, алкоголізму і як наслідок до руйнування родин... І все це закладено в нашій системі освіти!
Головне в житті не отримати диплом і зробити кар'єру! Головне - це робити те, що тобі подобається! Якщо людина від своєї діяльності отримує задоволення, то вона буде щасливою. І не важливо хто це - муляр чи банкір, ювелір чи посудомийка, важливо щоб людина займалася саме тим, чим їй дійсно подобається займатися.
Тому я б міг виділити три функції, які б в моєму розумінні мала б виконувати українська система освіти:
  1. Вчити дітей не боятися (не боятися приймати рішення, не боятися робити помилки, не боятися нести відповідальність за свої рішення, не боятися використовувати можливості, які дає життя);
  2. Допомагати зрозуміти чим дитині дійсно подобається займатися, яке заняття може стати справою всього її життя;
  3. Вчити дітей творити (місце для творчості є завжди - і у муляра, і у бухгалтера, і у митця і у інженера - скрізь).
А для отримання знань є багато можливостей - училища, ВУЗи, різноманітні курси, семінари, тренінги, література і багато іншого.
Так що, дорогі читачі, бажаю Вам віднайти саме ту справу, від якої Ви дійсно будете отримувати задоволення, і відкинувши всі застереження і страхи, зайнятися нею. І прийде до Вас успіх, і буде Вам щастя ;)

Немає коментарів:

Дописати коментар